Hopp til innholdet

SOME-nyheter april 2024

Lag Bitemojien av hunden din og Blend feeden din med en kompis mens du segmenterer mot engasjerte kunder.

1. – Smood Social

1.

Instagram har lagt til et nytt sticker for skapere (creators) slik at de kan holde følgerne sine oppdatert når de poster noe nytt🛎️ Her kan følgerne velge å få varslinger når det kommer både innlegg, stories, reels og livesendinger. Dette er sikkert flere som ønsker å benytte seg av siden man ikke lenger kan stole på at innhold fra de man følger faktisk dukker opp i feeden mtp hvordan algoritmen fungerer.

Som forklart av Mosseri: "Nobody reaches all of their followers when they post primarily for reasons: one, a lot of your followers won't open the app that day, and two, those who do log in have far more posts to see than they have time to spend, and don't scroll down far enough to get to every post".

2. – Smood Social

2.

Dette har vi i Smood sagt lenge😏 men er jo greit å få backing fra sjefen sjøl. Mosseri sier på X at antall følgere ikke er noen god indikator på verdien til en konto. Fokuset bør heller ligge på antall visninger og likes (her våger vi oss til å tilføye øvrig engasjement som lagringer og delinger også, som virkelig ikke skal undervurderes). Forhåpentligvis vil de kanskje også justere på utseende på profilen slik at antall følgere heller ikke får mest fokus - her har jo feks TikTok en kombinasjon av følgere og likerklikk.

3. – Smood Social

3.

Meta utvikler Advanced+ Shopping kampanjene sine slik at du kan segmentere mot "engasjerte" personer som har vist interesse for produktet eller tjenesten din, men ikke ennå har kjøpt. Dette høres jo umiddelbart ut som et ganske basic retargeting-publikum, men dette har faktisk ikke vært inkludert i denne typen kampanjer frem til nå. Det som også er kult her er at du kan segmentere dette publikummet i rapporteringen slik at du kan se hvordan hver enkelt gruppe responderer på annonsene dine. På denne måten får du mer læring av resultatene, noe som igjen kan hjelpe deg å justere og tilpasse kommunikasjonen.

4. – Smood Social

4.

Facebook lanserer nå et nytt utseende for videoene om spilles på plattformen. Alle videoer vil ekspanderes når du trykker på dem slik at de vises i et fullskjermsformat. Slik det er nå ser du videoer i 16x9 og 1x1 alt ettersom hvor du ser videoen, men dette vil altså etterhvert endres. I tillegg til det nye formatet vil også videoen få en utbedret funksjon for å enklere hoppe frem og tilbake i videoene med en "slider" nederst.

5.

Instagram har kommet med noen tips og triks for å lage kulere stories! Her anbefaler de blant annet å bruke "din tur" template for å engasjere, og layout alternativet for å lage collage med flere bilder. De viser også hvordan man endrer fargen på bakgrunnen, får emojis til å gløde og at man kan gjøre om live-bilder til Boomerangs (long time no see!).

Du kan lese alle tipsene og fremgangsmåter her: https://about.instagram.com/blog/tips-and-tricks/instagram-story-tips-tricks

6. – Smood Social

6.

Snapchat kommer med flere oppdateringer. 

  • Med Templates kan du nå enkelt sette sammen tidligere snaps eller klipp fra kamerarullen din, legge til en sang og publisere det som en video (litt som når IG prøver å få deg til å legge ut highlightene dine som en Reel?).

  • Snap utvider også tiden for video til opptil 3 minutter og du kan også laste opp videoer på opptil 5 minutt.

  • Det kommer også AI linser som gjør det mulig å endre på de eksisterende bildene dine, feks ved å legge på et tema. (Altså sammenlignet med å bruke AI linse NÅR du tar bildet).

  • Føler du at Bitmojien din ser litt ensom ut der den står på Snap Map uten hunden eller katten (eller skilpadden) din ved siden av seg? Selvfølgelig gjør du det. Løsningen er heldigvis nær. Nå kan du laste opp et bilde av husdyret og lage en unik avatar til den! 🥰

7.

I følge en ny studie av Linkedin er det innlegg med flere bilder som gir mest engasjement på plattformen. Karusell-formatet ble skrinlagt i fjor, men du kan fortsatt poste flere bilder samtidig. Innlegg som linker videre til en nettside gir dårligere resultat - plattformene vil at brukerne skal holde seg på plattformen lengst mulig (naturlig nok), og prioriterer dermed denne type poster mindre enn de uten linker. Studien viser også at det er videoer som blir mest delt.

8. – Smood Social

8.

Instagram tester en ny type Reels feed, nemlig "Blend". Løsningen høres litt ut som den visuelle ekvivalenten av Spotify sine blandingslister hvor man slår sammen musikken som to personer liker (ikke testet ennå btw? Do it!). Uansett - tilbake til Blend! Denne kombinerte Reels-feeden baserer seg altså på Reels du har delt med en venn. Høres ut som et ganske gøy konsept - vi får håpe det kommer ut av testefasen!

9. – Smood Social

9.

Og tilpassede feeder er tydeligvis i vinden, for nå tester faktisk Linkedin en egen video-feed som kun skal vise fullskjermsvideoer (slik som Reels og TikTok). Linkedin uttaler at video er en av favorittformatene til brukerne, så de tester nye måter for medlemmene å oppdage relevante videoer på. Linkedin vil forresten også snart tilby meldingsalternativ for alle bedrifter! Dette gjør det mulig for brukere å sende melding direkte til bedriften din (og at du kan svare dem).

10. – Smood Social

10.

Okey gøøy - Instagram tester mulighet til å kommentere på hvert enkelt bilde i en karusell! Det fungerer ved at man kan tagge plasseringen til bildet man kommenterer, så feks "@3 - omg der var du cute". Sett sammen med at de også tester karuseller på opptil 20 bilder er det helt tydelig at Instagram har et høyt fokus på karusellformatet og ønsker å oppfordre brukerne til mer personlig deling.

Kilder: The Verge, Social media today, Meta, Snapchat, Later, TikTok, Google