Hopp til innholdet

SOME-nyheter mars 2024

Stalk vennene dine på Instagram, rediger en litt for rask DM-slide og få hjelp til å bli Trendy Wendy på TikTok.

1. – Smood Social

1.

Instagram kommer med flere forbedringer på DMs📨 Som for eksempel at du kan redigere meldinger du har sendt inntil 15 minutter etter du har sendt dem (greit å ha muligheten dersom du har slidet litt for raskt inn der). Husk at du også har muligheten til å angre på hele greia.

I tillegg skal det bli mulig å pinne opptil tre samtaler på toppen så det blir lettere å finne igjen de viktigste folka. Du skal også få muligheten til å slå på "lest" funksjonen, enten på alle eller spesifikke samtaler OG du kan legge på et tema for chatten (utvalgte farger, mønster etc) OG du kan lagre dine favoritt-stickers slik at de blir liggende på topp og blir lettere tilgjengelig.

2. – Smood Social

2.

Musky varsler at X skal fjerne knappene for svar, like og deling fra poster i feeden slik at man kun ser visninger og når posten ble publisert. Han vil tydeligvis ha en mer ✨clean girl asthetic✨ Men frykt ikke, det skal naturligvis fortsatt være mulig å engasjere seg. Du kan swipe til høyre for å svare, til venstre for å like og trykke og holde for øvrige handlinger. Du vil også kunne se engasjementet når du trykker deg inn på en individuell post - men ikke in-feed altså. Mulig det blir et lite dupp i engasjementet her?

3.

Google ha lansert "Meridian" - et såkalt MMM (marketing mix modeling) verktøy som skal hjelpe oss å bedre måle resultatene på tvers av kanaler. Dette liker vi! MMM baseres på beregninger som måler påvirkning på salg som følge av rekkevidde, respons etc. Det er en stadig økende utfordring for markedsførere å lese og vurdere tallene - Google bruker last click, Meta bruker 7+1 attribusjon, Snap bruker 28+1 og så videre. Mange velger å kun lese tallene i GA slik at man i det minste sammenligner epler med epler, men her ligger absolutt ikke hele sannheten og man mister innsikt i den store påvirkningen annonser kan ha selv om de ikke blir klikket på. Heia mer holistisk analyse👏

4. – Smood Social

4.

Instagram jobber med et "vennekart" hvor du kan se den geografiske lokasjonen til vennene dine📍 Akkurat som på Snap Map ja! Helt riktig. Kartet gjør det mulig for vennene dine å se hvor du er og hvor du har vært (ikkje få panikk) både live, og ved at alle innlegg og stories med en lokasjon er lagt på kartet. Dette kan du riktignok tilpasse i innstillinger, og du kan også velge hvilke venner du ønsker skal ha denne innsikten.

5. – Smood Social

5.

Instagram upper også live-stream gamet og gjør det mulig for deltakere å spille interaktive spill med personen som har livesending. Noen skapere (den litt kleine fornorskningen av creators) har nå mulighet til å spille med publikum - enten "this or that": spørsmål og svar som kan deles med seerne eller "trivia": hvor man kan vise frem kunnskapen sin.

6. – Smood Social

6.

TikTok har lansert "Trend digest"📈 Denne skal oppdateres månedlig med en oversikt over de siste trendene på appen, i tillegg til hjelp og råd til hvordan du kan slenge deg på. I følge TikTok gjør de forskjell på hva som trender nå (trend moments) og det å være "on trend" (trend signals). Mange små trend moments lager et større trend signal. Å følge med på trend moments kan være en utfordring fordi det må skje så raskt, men å følge trend signals er lettere for merkevarer å hekte seg på. Trender består av fire elementer: en beskjed, assosierte hashtags, lyd og visuelt narrativ. For trend moments er de mer definerte, men for trend signal er de bredere, noe som gjør at de er lettere å følge.

Finn månedens trend og tips til fremgangsmåte her:  https://www.tiktok.com/business/en/blog/tiktok-trends-digest

7.

Snapchat har lansert landing page views! Dette har de jo fra før tenker du kanskje. Det tenkte jeg også. Men så feil kan man altså ta. Tidligere har man ved hjelp av piksel kunnet optimalisere mot trafikk og deretter velge konverteringen landing page views. Nå kan man velge landing page views direkte (ikke bare som en konvertering), og dette er faktisk også tilgjengelig for de som ikke har piksel installert! I motsetning til andre plattformer hvor eneste valg da er klikk.

Med Snapchat landing page views leter systemet etter de som faktisk bruker tid inne på nettsiden, og skal lede til bedre resultater enn ved bruk av klikk. Flotte nyheter! Merk at det kun er mulig å kjøre Snap Ads eller Collection Ads med denne optimaliseringen.

En annen veldig bra ting med denne lanseringen er at man ved landing page views ser unike besøk på nettsiden. Ved rapportering av trafikk tidligere har man kun sett "pages viewed" i ads manager, altså alle sidene som har blitt besøkt. Dette har gjort det litt tricky å vurdere hvor mange unike besøk annonsene har gitt - spesielt når man skal sammenligne med page views på andre plattformer. Men ved landing page views kan du altså nå se unike besøk også i Snapchat rapporteringen.

OBS: Har du ikke funksjonen tilgjengelig i kontoen din enda kan du ta kontakt med Snap👻

8. – Smood Social

8.

Snap har lansert en annen fiffig ting siden sist også, nemlig custom farge på CTA knappen i annonsen. Her henter ads manager automatisk fargen fra logoen din og legger den på CTA knappen - dette gjør at annonsen ser mer helheltlig ut, og fungerer også som en ekstra merkevaremarkør. Dette liker vi! (For de som ikke liker det kan man velge å slå det av).

Kilder: The Verge, Social media today, Meta, Snapchat, Later, TikTok, Google.