1.
Gjør deg klar for bindestrek-bonanza. TikTok utvikler live-abonnement-løsningen hvor følgerne kan betale for å få eksklusiv tilgang til live-shows fra sine favoritt-creators. De tester nå en ny funksjon som heter "Sub space" (subscription space) som er et eget chatterom for abonnenter. Her kan profilene svare på chats enten via video eller teksting og gir dem mulighet til å gi mer oppmerksomhet til de følgerne som faktisk støtter dem finansielt💸
2.
Snapchat har publisert tallene sine for 2023 og de viser et splittet bilde. De økte til 414 million daglige brukere i Q4, en økning på 10% sammenlignet med 2022. Samtidig har de mistet over 1 million brukere i Nord-Amerika, og de meldte nylig at de har slitt med veksten og annonsesalget i over ett år. Etter dette har aksjen stupt med 33%😬
Når det er sagt ser vi et litt annet bilde her til lands, med influencere fra fjern og nær som nå strømmer til plattformen for å tjene like mye som Isabel Raad ved å poste 142+ snaps om dagen. Og etter en ikke-empirisk og u-høytidelig kvalitativ undersøkelse foretatt av yours truly så virker det som om vi nordmenn liker dette like godt som is og voksenbrus på 17.mai. I Ipsos-statistikken så vi en skikkelig god vekst i daglig bruk for Q3 i fjor. For Q4 har daglig bruk blant de mellom 18-39 år stagnert noe, men vi ser en stadig vekst blant aldersgruppen 40-59 år.
3.
Angående Ipsos-rapporten for fjerde kvartal var vi litt spente på å se om folk har droppet Meta etter frekkheten av å spørre om abonnement! Svaret er ganske tydelig: Nope. Hvor mange som faktisk har valgt å tegne abonnement har vi midlertidig ikke tall på.
4.
Meta vil komme med muligheten for å merke KI-generert innhold, og kreve at dette legges på alt syntetisk innhold om postes organisk. Hvis noen unngår å merke innholdet, kan det også hende de implementerer en form for straff. Jikes.
5.
Og apropos Meta og KI, så tester de nå muligheten for å skrive postetekst med generativ KI. Dette har vi allerede sett Meta jobbe med i Facebook-grupper (ref. forrige nyhetsbrev) og nå skal det altså gjøres tilgjengelig for alle typer innlegg. Her får man altså en Chat GPT i selve systemet og får innspill fra Meta på tekst basert på innholdet du legger ut og teksten du selv legger inn først. Du kan også velge om innlegget skal ha en morsom eller følsom vri blant annet.
6.
Look out: Linkedin fjerner "lookalikes" publikum 29. februar. En litt kjip endring da dette har vært en nyttig funksjon å kunne benytte seg av, men du vil fortsatt kunne bruke såkalt "predictive" publikum. Dette har et relativt likt prinsipp, men forskjellen er at det kun kan baseres på kundelister, konverteringer og lead forms. Det blir dermed ikke lenger mulig å finne personer som likner på de som har sett video, klikket på annnonse eller følger bedrifsprofilen. RIP💀
7.
Snap inngår partnerskap med «Fospha», noe som vil legge til rette for bedre innsikt i kampanjedata. Spesifikt vil du kunne få mer innsikt i ROAS på tvers av kanaler ved hjelp av "flerpunkts-berøring attribusjon" og "media-miks modellering" som Fospha tilbyr. Slike verktøy blir spesielt nyttig i overgangen fra cookie data og inn i den nye fasen av digital attribusjon.
8.
Instagram tester nå muligheten for å legge opp karuseller på Reels (ganske likt som at du kan legge opp karuseller på TikTok). Per nå virker det som at dette kun gjelder organisk.
9.
Dette har senere blitt avslørt som fake news, men det så en stund ut som at Instagram ville begrense antall hashtags på innlegg til 5 stk. Grunnen til dette tror man kan være for å begrense spammere fra å kunne spre innholdet sitt. Samtidig vil det jo fortsatt være mulig å legge hashtags i kommentarer, med mindre det også begrenses.
Uansett kan det være lurt å se på hashtagene du bruker og velge spesifikke ord for innleggene dine (en blanding av bredt og nisje er anbefalt). Og fem stk per innlegg burde du klare deg med lell. Vi ser også en stadig utvikling i bruk at nøkkelord i sosiale medier i sammenheng med de store endringene i søkeatferd, og det er ikke lenger bare viktig med hashtags, men også bruk av nøkkelord i selve teksten, i innholdet, i bio og i alternativ tekst. Vil du vite mer om dette temaet kan du ta kontakt med oss i Smood! 💚
10.
Snap har kommet med en ny feature. Du kan nå sammenligne perioder i ads manager og dermed lettere se endringer i reach, klikk, spend etc. Nyttig for oss som er glad i tall! 🤓
11.
En annen ting Snap har kommet med er relansering av Filter. Du husker kanskje gode gamle geo-filter som ble avviklet for en stund tilbake? Nå er altså funksjonen tilbake, bare at den ikke har geo-preget over seg. Det er rett og slett et filter du kan legge oppå bildet eller videoen du har tatt (til forskjell fra linse, som du bruker NÅR du tar bilde eller video). Filter kan da benyttes som en del av kampanjen din for å fremme et nytt produkt, en serie etc. Hvem blir først ut? 🙌
Av: Trine Slagnes
Kilder: The Verge, Social media today, Meta, Snapchat, Later, TikTok, Google, Kron, VG, Ipsos.