Hopp til innholdet

SOME-nyheter januar 2024

Spådommer for året, bilsalg på Snap og hund i verdensrommet.

1. – Smood Social

1.

Det vil nå komme tredjeparts-chatter i Messenger. «HÆ?» sier du kanskje - «RO deg ned, la meg forklare», sier kanskje jeg. Det dette betyr er at det snart skal bli mulig å ha meldingssamtaler med brukere som sender deg meldinger fra andre apper (enn de som er eid av Meta) i Messenger. Og de heldige brukerne av dette er deg og meg i Europa - på grunn av kravene fra DMA (digital markets act). Hvor stor betydning dette vil ha kan diskuteres, vi bruker for det meste Meta-eide apper til å kommunisere lell.

2.

TikTok tester nye desktop verktøy som skal gjøre det lettere for creators å "maksimere performance", heriblant en bedre oversikt over resultater og innsikt for de ulike innleggene. Dette gjør det klart enklere å ha oversikt over innholdet og vurdere hva som fungerer og ikke, og kan være til god hjelp for deg som jobber med det organiske innholdet i flere kanaler.


TikTok har forøvrig utbedret sitt Creative center! https://ads.tiktok.com/business/creativecenter/pc/en?rid=ailoxw15swh

Hvis du ikke har besøkt denne siden ennå er det bare å raska på! Her får du massevis av nyttig info og inspirasjon, som for eksempel hvilke annonser som gjør det best i Norge og hvilke søkeord som trender. Her kan du da blant annet gå inn og se på hva siste ukes mest brukte hashtag er. Den kunne du kanskje også ha gjettet deg til, men det er jo fint å få det bekreftet...: #cold

3.

Basert på innsikt fra tusenvis av merkevarer har Emplifi delt sine sosiale medier spådommer for året🔮

  • Sosial shopping: Merkevarer som klarer å levere sømløse løsninger, kombinert med innhold som gjør det mulig for kunden å ta velinformerte kjøp, vil ha et forsprang.

  • Meldingsapper og chat bots: Utvikles stadig og tilbyr effektiv kundeservice 24/7 ved hjelp av KI. Dette er også noe kundene vil forvente – rask hjelp når de trenger det.

  • Kundestøtte i some: For å henge med i svingene må merkevarer være tilgjengelig for problemløsning i sine sosiale medier kanaler.

  • Korte og lange videoer: Kombinasjonen av korte og lange format kan øke engasjement. Her kan det være verdt å teste videoer opptil 90 sek (men husk å definere hva målet skal være).

  • Verktøy for sosial intelligens: Med stadige flere utfordringer rundt persondata vil det bli mer og mer nødvendig å hente inn data på andre måter for økt innsyn i forbrukeren.

  • KI-verktøy: Spesielt med tanke på kundeservice

4. – Smood Social

4.

Gruppe-admins vil snart få tilgang til nye KI verktøy som inkluderer innholdsanbefalinger og generering av tekster (se eksempel). Både admin og gruppemedlemmer vil altså kunne få hjelp til å omformulere tekstene sine, og også velge føringer for tekstanbefalingene som "heartfelt" eller "profesjonell". Innebygd Chat GPT mao. Absolutt handy, men kanskje ikke så personlig som grupper gjerne skal være?💔

5. – Smood Social

5.

Emplifi har enda mer innsikt å by på - de har nemlig funnet ut at hvis man sammenligner poster på tvers av Facebook, Instagram og TikTok så kommer Reels videoer vinnende ut. De driver helt klart flest videovisninger, og det som fungerer best er de lengre klippene. De fant også ut at lengden ikke har like mye å si på TikTok - antall videovisninger er ganske lik både for korte og lange videoer. PS: Undersøkelsen er gjort basert på innhold postet av merkevarer, men det er ikke tydelig om dette gjelder organisk eller betalt innhold. Vi tipper på førstnevnte.

6. – Smood Social

6.

Instagram kommer med stadig nye Notes muligheter i jakten på de yngste brukerne. Nå tester de å la følgere legge til Notes på profilen din, som da vil bli liggende i tre dager. Disse vil også være synlig for andre som går inn på profilen din og sjekker ut Notes-seksjonen.

7. – Smood Social

7.

Du kan nå slå av muligheten for at besøkende på profilen din kan forstørre profilbildet ditt. Tenkte du nå for deg selv at du ikke visste at dette var en mulighet i første omgang? Du er ikke alene😌 Hvordan se? Gå inn på profilen og trykk og hold inne på profilbildet, så forstørres det. Hvordan fjerne? Innstillinger - kontopersonvern.

8. – Smood Social

8.

Jobber du med bilsalg?🚗 Da bør du vurdere å annonsere litt på Snap! Kantar har gjennomført en undersøkelse som viser at 54% av Snapbrukere aktivt vurderer å kjøpe eller lease en bil ila det neste året. Den viser også at 63% av mulige bilkjøpere i appen sannsynligvis vil oppdage, undersøke, vurdere og kjøpe etter å ha blitt eksponert for merkeinnhold fra billeverandører på Snapchat. Hele 92% av de som befinner seg i denne målgruppen vil sannsynligvis gjøre noe (altså bestille prøvekjøring etc.) etter å ha sett bilinnhold på Snap. Psst: Snap har også ganske fiffige segmenteringsløsninger for å nå de med interesse for bil.

9. – Smood Social

9.

Du har kanskje lagt merke til at det har vært en del "add yours" innhold på stories i det siste? Trenden går ut på å poste egentlig hva som helst, og deretter oppfordre andre til å poste sin versjon videre. Snap gjør det nå enkelt med en rekke templates du kan velge mellom, for eksempel at man skal fylle ut sine favoritter blant filmer, drikke og sanger.

10. – Smood Social

10.

Snapchat kommer med nye generative AI løsninger for Snapchat+ abonnenter. Det kommer en ny måte å lage bilder på ved å bruke tekst "prompts", altså som DALL-E. Dermed kan du altså sende Snaps både fra en ekte verden og en helt virtuell - som en hund i verdensrommet for eksempel.

Det blir også mulig å ekspandere bildet ditt ved hjelp av KI, hvis du for eksempel har tatt et bilde for nært så kan du bruke KI til å zoome ut.

Og til slutt: Snapchat+ abonnenter får også muligheten til å lage AI bilder via Dreams sammen med venner. Dreams er forøvrig tilgjengelig også for deg uten +abonnement. Denne funksjonen tar utgangspunkt i en rekke bilder du tar av deg selv og plasserer deg i et fantasilandskap - feks som en havfrue på bunnen av havet🧜‍♀️

Kilder: Mashable, The Verge, Social media today, Meta, Snapchat, Later, TikTok, Google