Hopp til innholdet

SOME-nyheter desember 2023

Smink Bitemojien din mens du hyper noens story, chatter med Kendall Jenner aka Billie og vurderer Snapchat abonnement.

1. – Smood Social

1.

Snapchat har kommet med sin første lansering av Bitemoji sminke!💄 Dette gir brukerne mulighet til å sminke sin Bitemoji figur med leppestift fra merket e.l.f. Om nytten av dette strekker seg forbi moroa er vanskelig å si - blir man inspirert til å kjøpe en leppestift ved å se fargen på Bitemojien sin?

Likheten mellom en selv og ens Bitemoji er kanskje ikke det man kan kalle slående (ennå). Når det er sagt - det er et stadig økende fokus på digitale avatarer og AR verdener. Og Snap har fra før en mengde mulige antrekk tilgjengelig for Bitemojiene - de rapporterer også at 74% av Snapchattere kler Bitemojien sin opp i samme merker som de bruker IRL. Så kan faktisk det å se deg selv med de digitale versjonene av produkter føre til kjøp av ekte vare?

PS: Det vil også bli mulig å teste leppestiftfargene på seg selv gjennom "try on lens" - så det hjelper jo på.

2. – Smood Social

2.

Instagram tester en ny måte å interagere med stories på! Noen brukere har nå fått opp muligheten for å «hype» noens historie, noe som gjør det mulig å poste en kommentar på en story som også blir synlig for andre brukere. Tenker umiddelbart at noen vil utnytte dette minst like mye til å bølle som å være grei😏 Men mulig at den som har lagt ut story kan godkjenne kommentarer før de blir offentlige. Det skal også være mulig å slå av muligheten helt om du vil ha deg frabedt denne typen engasjement.

3. – Smood Social

3.

På utkikk etter en snappy julegave?🎁 Look no further. Det er nå mulig å kjøpe Snapchat+ abonnement som gave til andre, via Amazon. Snapchat+ har faktisk over fem millioner medlemmer som månedlig betaler for å få tilgang til blant annet bakgrunnsbilder og farger for å tilpasse appen, mulighet til å feste/pinne en bestevenn, kunne se hvem som ser storien din flere ganger etc etc.

4. – Smood Social

4.

Meta har annonsert mange nye KI verktøy! Først ut: «Imagine» er Metas versjon av DALL E - et såkalt tekst-til-bilde verktøy. Her kan du legge inn en prompt som det heter og la Imagine produsere et bilde basert på input fra deg. Imagine vil også være tilgjengelig for bruk i chats, og der kan man spille videre på hverandres KI-produserte bilder OBS: Per nå kun er tilgjengelig i statene.

5. – Smood Social

5.

Dette fortjener en egen post. Av Metas KI verktøy har de også lansert muligheten til å chatte med en chatbot med kjendis-karakter som Kendall Jenner, Paris Hilton og Snoop Dogg. Fo shizzle ganske kult å kunne snakke med en AI versjon av kjendiser, ikke sant? Men dessverre, slik fungerer det altså IKKE. For selv om man ser kjendisene sine ansikter, så har karakterene ingenting med dem å gjøre. For eksempel: Karakteren som ser ut som Kendall Jenner, heter egentlig Billie, og har rollen som en eldre søster som vil gi gode råd. Ehh hæ? I følge en journalist for Mashable, som har chattet litt med Kendall Jenner aka "Billie", så hadde hun sin "most akward conversation ever". Så det er bare å glede seg til dette gjennombruddet kommer til Norge!!

6. – Smood Social

6.

Enda en KI-nyhet fra Meta: Utover at man kan chatte med fake Kendall🫠 kan man også ha en samtale med en vanlig chatbot. Og som en del av dette kan systemet legge inn Reels i chatten for å gi mer info og inspo. Som i tilfelle på bildet: Dersom du planlegger en tur til Tokyo så kan du spørre Meta AI om å anbefale de beste plassene å besøke og få Reels fra diverse kontoer av attraksjonene som er anbefalt. Nyttig!

7. – Smood Social

7.

Meta kommer også med mange mindre KI-greier som KI-genererte responser på innlegg, KI ideer til datingprofilen din på Facebook, forslag til svar på meldinger du får i DM etc. Så hvis du vil slutte å bruke hodet så kan du fint det.

8. – Smood Social

8.

TikTok vil nå gjøre det mulig å kjøpe Ticketmaster billetter i appen! Og Norge er en av de heldige landene som får denne muligheten. Konseptet har allerede eksistert en stund i USA og har ifølge TikTok fungert godt - innlegg med denne integrasjonsløsningen har hatt mer enn 2,5 milliarder videovisninger siden august i fjor.

9. – Smood Social

9.

Det er nå mulig å lagre Reels som er offentlig postet på Instagram, på kamerarullen. Dette gjør det dermed enklere for luringer å poste videoer videre til andre plattformer som TikTok. Til tross for at videoene som blir lastet ned vil ha IG vannmerke og IG navnet til den som har publisert videoen vil nok mange utnytte dette. Men det er en mulighet å slå av dette for profilen sin om man ikke ønsker videre deling av andre. Også greit å merke seg at TikTok vil straffe denne typen videoer (pga vannmerket) - dvs gi lavere reach🫵

10.

Skal vi tro på ryktene vil Threads være tilgjengelig for oss i Europa veldig snart. Selv om denne Twitter-inspirerte appen til Meta ble lansert for mange måneder siden har de (sjokkerende nok) slitt med personvern. Løsningen deres vil være at brukere får valget om å opprette profil (opte-inn og bli tracket) eller bruke appen uten egen profil (opte-ut og ikke bli tracket).

11. – Smood Social

11.

Selv om det er Meta som er i hardest vær om dagen med tanke på personvern, så gjelder de samme reglene for de andre sosiale mediene også. Dette gjør seg synlig ved at også Snapchat er i gang med å teste en annonsefri versjon av appen (slik som Meta). Løsningen blir en dyrere versjon av Snapchat+, så i motsetning til Meta vil dette abonnementet inkludere litt ekstra goder i tillegg (altså ikke bare å slippe annonser). Raust av Snap!👻 Prisen per nå ser ut til å bli 175 kr (Meta abo er 149 kr).

12.

Apropos Meta abonnement - har du fått med deg at du ikke kan annonsere på Meta dersom du velger å ha Meta abonnement? (Eller veldig begrensede annonsemuligheter, men uansett). Vi holdt på å sette julebrusen i vrangstrupa i midten av november der (ja, vi begynner tidlig på Smood kontoret🎄). Men samtidig, så rart er det vel egentlig ikke, for vi vet jo alle at Meta ikke egentlig vil at noen skal ha et annonsefritt abonnement og dermed gjør det de kan for å gjøre det så lite attraktivt som mulig.

Kilder: Mashable, The Verge, Social media today, Meta, Snapchat, Later, TikTok, Google