1.
Forbes Advisor har gjennomført en undersøkelse av 2000 internettbrukere i USA om deres søkevaner🔍 Her ser vi jo store endringer (som vi forøvrig var å holdt foredrag om på Social Media Days tidligere i juni, hey oh). Undersøkelsen bekreftet at de yngre bruker sosiale medier til å undersøke merker, men den gikk også nærmere inn på hva Gen Z faktisk søker etter i de ulike kanalene. Resultatene viser at Gen Z vender seg til sosiale medier for å søke etter skjønnhet, mote, mat og håndverk-trender, mens de i større grad bruker Google når de skal gjøre større kjøp, finne profesjonelle tjenester eller finne steder å besøke.
2.
Amplified Intelligence (grunnlagt av dyktige Karen Nelson-Field, som mange kjenner til) har gjennomført en undersøkelse om aktiv og passiv oppmerksomhet for Pinterest. Studien har blant annet tatt i bruk tracking av øyne for å finne ut hvordan folk responderer med ulik oppmerksomhet i ulike apper.
Aktiv oppmerksomhet er forøvrig bevisst fokus, slik man blant annet kan få ved store TV-øyeblikk, mens passiv oppmerksomhet er mer ubevisst, som når du lytter til bakgrunnsmusikk mens du jobber. Fra et markedsføringsperspektiv er passive taktikker naturlig nok mindre åpenbare, men kan til tross for dette ha veldig stor effekt. Funnene i studien viser faktisk at passiv oppmerksomhet drev 6,7 ganger mer oppmerksomme sekunder per dollar sammenlignet med strategier med aktiv oppmerksomhet!
Resultatene av studien viser at for best resultat av markedsføringen bør strategien innebære reklame for både aktiv og passiv modus, siden folk skifter mellom disse hele dagen. Å få den aktive oppmerksomheten gjør at du bryter gjennom, fordi den er vanskelig å ignorere. Mens den passive kan brukes til å gi konstante påminnelser om merket ditt - for å forsterke det som allerede har blitt lært og for å holde merket ditt top-of-mind.
Studien fant også at Pinterest er veldig gode på å drive oppmerksomhet - hele 170% mer enn andre plattformer. På Pinterest tar folk seg litt bedre tid, og scroller faktisk 1,5 ganger saktere forbi annonser enn på andre plattformer. Folk på Pinterest har også mye høyere grad av passiv oppmerksomhet - rett og slett fordi de koser seg med innholdet. For å utnytte dette til det fulle anbefaler Pinterest to ting: sette opp annonser i en relevant kontekst (feks vise en veske blant annet mote-innhold) - slik kontekstuell targeting er faktisk en del av Pinterest sin algoritme, men du kan også legge inn relevante interesser og søkeord for å tilpasse enda mer. Og lag annonser som fører til en emosjonell respons - dette kan øke oppmerksomhet med 50%. Spesifikt bør annonsen føre til glede og overraskelse - da får den mest oppmerksomhet i følge studien.
3.
Life hack! Du kan nå endre posisjonen til CTA-knappen på stories! Herre Sverre så nydelig, som Stine pleier å si.
Jobber du i mediebyrå eller på kundesiden som mottaker av materiell vet du at det ikke akkurat er en sjeldenhet med materiell som har tekst eller andre viktige elementer plassert akkurat der hvor CTA-knappen ligger (til tross for nøye mat spec). Men nå slipper du altså å skrive mail tilbake til den stakkars grafiske designeren som tross alt bare prøver sitt beste, også kan du bare fikse biffen selv og justere CTA knappen opp eller ned slik at den ikke kræsjer med andre ting i annonsen.
4.
Oi oi - Instagram tester non-skip video i feed! Interessant mulighet for markedsførere, potensielt veldig irriterende for brukerne. Slik det ser ut nå i testefasen får du rett og slett ikke lov å scrolle videre og må vente x antall sekunder før du kan det. Samtidig fungerer jo konseptet greit for YT og Snap (selv om vi vet at YT sliter en del pga ad blockers). Skal bli spennende å se om denne annonseplasseringen kommer seg ut av testefasen!
5.
Og Instagram tester også flere nye typer ads. Hos noen brukere har det nå dukket opp layover annonser over stories fra venner. Annonsen linker til "Super Rumble", som er et spill i Horizon World - Metas VR plattform. Mange brukere har visstnok uttrykt mye irritasjon over dette nye annonseformatet også, men dersom nok folk trykker på det og formatet viser gode klikkrater så er det godt mulig at det kommer ut av testfasen.
6.
BeReal har blitt solgt til et fransk videospill selskap. Planen til dette franske selskapet (Voodoo) er å legge annonser i appen og øke brukerbasen fra 30 til 100 millioner. Vi ønsker lykke til! 😙
7.
Linkedin oppdaterer hvordan den viser organiske poster med linker🔗 De har rett og slett gjort medfølgende bilde betraktelig mindre! Men dersom innlegget sponses opp og gjøres om til et betalt innlegg vil det automatisk vises med stort bilde igjen.
Her er det tydelig at Linkedin gjør grep både for å ha folk værende på plattformen (i stedet for å følge linker ut derfra) og for å få bedrifter til å benytte annonsering i større grad. Det er også greit å være obs på at dersom en annonse deles organisk vil det store bildet i annonsen gjøres lite. Det vil altså ikke på noen måte være mulig å poste innlegg med stort bilde OG link i feeden.
8.
Linkedin lanserer også Premium Company Pages. Premium bedriftssider vil få muligheten til å lage tilpassede CTA knapper for å generere leads, mulighet til å automatisk invitere personer som har engasjert seg med siden eller innholdet, få innsikt i de som har besøkt siden, vise frem kundeanmeldelser, få tilgang til KI verktøy for å skive innlegg ++
9.
Har du sett at du kan bla deg gjennom highlights på Instagram? En ganske snedig og tidsbesparende funksjon for å finne gullet i en samling av gråstein i stående format. I eksempelet hentet fra Smood Social insta er det naturligvis bare gull⭐️
10.
Både på Meta og på Snap kan du nå få hjelp av AI direkte i ads manager til å skrive tekster! Å bruke Chat GPT i some-tekst-skriving er jo noe enhver burde benytte seg av fra tid til annen - her blir det fort copy paste av forrige annonse og vanskelig å alltid være oppfinnsom. Og nå får du hjelp direkte i appen! Forslagene er på engelsk riktignok, men vi skal jo tross alt jobbe litt for lønna folkens.
11.
Nye oppdatering til Notes (hvem nå enn som bruker denne funksjonen...de unge tydeligvis skal vi stole på Instagram): Instagram legger til "notes promts" - på denne måten skal det bli enklere å starte samtaler ved hjelp av templates. Det skal også bli mulig å tagge ting (feks personer) i Notes, og det blir også mulighet for å like andres Notes.
12.
Instagram tester muligheten for at skapere (creators) kan få tilbakemldinger på Reelsene de lager før de poster dem offentlig. De skal altså kunne dele utkast på Reels med venner eller en utvalgt gruppe mennesker. Dersom dette fører til at mindre pinlig innhold spres så er det litt love hate fra undertegnedes side for å være ærlig.
13.
Instagram legger nå til "creator insights" display på profilen til skapere slik at det skal bli enklere å få til samarbeid med merkevarer. Dette blir jo noe ala informasjonen man kan hente ut fra inzpire.me, bare veldig forenklet. Her får man i første omgang se følgervekst, antall kontoer nådd og antall kontoer som har engasjert seg siste måneden. Det ser i tillegg ut til å være en knapp for å finne liknende kontoer. Så dette er jo veldig nyttig for bedrifter!
OBS: Skaperne kan selv velge om dette informasjonen skal ligge tilgjengelig, og man å ha en bedriftskonto for å se informasjonen.
Og litt i samme gate: Det er nå mulig å trykke på kategorien til en profil på Instagram for å finne profiler registrert med samme kategori - feks "offentlig person".
Av: Trine Slagnes
Kilder: Mashable, The Verge, Social media today, Meta, Snapchat, Later, TikTok, Google