Hopp til innholdet

SOME-nyheter august 2024

Post uten at noen vet om det på Instagram (?) og legg til opptil 20 bilder i karusellen (!). Men å ekskludere detaljerte publikum kan du bare glemme.

1.

EU kommisjonen konkluderer med at Metas reklamefrie abonnementløsning ikke møter kravene i Digital Markets Act (DMA) og ber Meta svare for seg før de begynner å skrive ut bøter igjen🫵 Consumer Protection Cooperation Network (CPC) mener også at abonnementløsningen er misvisende og ber dem forklare og potensielt også revurdere løsningen. Dette må de svare på innen 1. september.

2. – Smood Social

2.

En ny studie i USA viser hvordan some-brukere engasjerer seg med ulike handelskategorier og har funnet at Snapchattere er mer åpne for å handle på nettet. I studien fant de at 88% av Snapchattere "elsker å shoppe", mens 82% ser på shopping som deres "hovedhobby" (la oss ikke henge oss opp i tristessen her).

Utover dette fant de at Snapchattere lærer mer om nye produkter og merkevarer fra annonser enn ikke-Snapchattere. 90% ser også på det de kjøper som en direkte refleksjon av hvem de er (altså at personlig stil er en viktig del av hvordan de vil oppfattes) vs 78% av ikke-Snapchattere. Snapchattere er også mer tilbøyelige for å stole på anbefalinger fra venner og familie gjennom appen, som igjen kan føre til kjøp.

Det kan med andre ord være en god idé å prøve seg på Snapchat-annonsering dersom du driver med Ecommerce om du ikke har gjort det allerede! 🛍️

3. – Smood Social

3.

Instagram tester stadig nye måter å utvide Notes og de har nettopp lansert muligheten til å legge til notater på innlegg og Reels. Du klikker bare på dele-ikonet og legger til et notat! Notatet blir synlig for de av følgerne dine som du følger tilbake - i 3 dager.

Men hva er egentlig oddsen for at dine følgerne også ser det samme innlegget og får med seg dette notatet?🧐 Utover at man tagger noen naturligvis. Hvis det er noen dere begge følger med stor interesse, så øker naturligvis sjansen betraktelig, men Instagram er raus nok til å øke sjansen enda mer. De tester nå at man kan få opp et eget filter for Notes i Reels (visste du forresten at du i Reels-fanen kan velge å kun se Reels fra de du følger eller kun lokale Reels?🇳🇴). Anyshways. Du skal altså kunne få opp kun Reels med Notes inkludert som et valg her.

4. – Smood Social

4.

Du har sikkert fått med deg Instagram sin nye "broadcast channel" hvor profilene du følger kan dele meldinger, bilder og video i DMs (ment som en mer personlig kanal hvor profilene kan dele mer "behind the scenes" og være mer, ja personlig). Nå er også broadcast channel åpen for flere merkevarer (mulig du følger noen allerede, men er ikke tilgjengelig for alle ennå). Dette er uansett en ypperlig måte å komme nærmere på følgerne og gi de enda mer verdi for å følge merkevaren - her kan man poste nyheter, konkurranser, behind the scenes, gjennomføre avstemminger (polls) mm.

5. – Smood Social

5.

🤫 Flere brukere har nå muligheten til å poste stille på Instagram. Dette betyr rett og slett at posten kommer opp på profilen din uten å bli delt i feeden til følgerne dine. Dette vil kanskje i størst grad appellere til brukere som har vel så stort fokus på estetikken som på å få reach (hey girl, hey💅), og de som vil fylle på med masse innhold uten å spamme andres feed. Det kan jo også være fint for de som ikke vil kjenne presset på engasjement postene skal få. Men noe selvmotsigende må man vel kunne påstå at det er...?

6. – Smood Social

6.

Nye fonter og animasjon er tilgjengelig for IG stories! Lek deg med nye uttrykk og legg på effekt på skriften🧚 Gøygøygøy.

7.

TikTok har gjennomført en analyse sammen med Creator IQ på hvordan merkevarer bruker appen og hvilke som opplever mest suksess. 55% av TikTok brukere indikerer at de stoler mer på merkevarer når de hører om dem fra influencere enn gjennom andre typer annonser. CreatorIQ drar også frem at langsiktige partnerskap med passende profiler gir bedre utfall. En profil som poster om en merkevare flere ganger blir mer troverdig, og sannsynligheten for at en forbruker ender opp med å kjøpe produktet øker.

Rapporten viser blant annet også at engasjementraten er en nøkkelfaktor i merkevarebyggingen, og at skjønnhet og mote er de mest populære vertikalene, basert på "earned media value" (EMV). EMV er CreatorIQs eget måleparameter på verdien til innhold på sosiale medier og baseres primært på innleggsengasjement.

Til slutt viser også rapporten til merkevarene som scorer best på EMV på TikTok og der finner vi blant annet Amazon, NBA, NFL, Sephora, Fornite, Barbie, Target, Walmart og Apple. Go be inspired.

8. – Smood Social

8.

Det er nå mulig å legge til opptil 20 bilder i karusellene dine på Instagram! Så hvis ikke du har gitt følgerne dine FULLT innsyn i ferien ennå så er det bare å slå seg løs!💃 Og ikke nok med det - Instagram tester også muligheten for å legge tekst på selve bildene, og at du kan bruke ulike typer format (kvadrat, stående) på de forskjellige kortene i karusellen.

9. – Smood Social

9.

Ny funksjon på leads-kampanjer! Meta har lansert noe de kaller "browser ad ons", som basically er funksjoner brukerne får opp dersom de åpner nettsiden via appen. Til forskjell fra vanlige leads kampanjer som optimaliserer mot å fylle inn leads i appen, vil du her optimalisere mot konvertering på nettsiden og lage en vanlig annonse. Men du lager et lead skjema som dukker opp når de åpner nettsiden i stedet. Et spennende alternativ!

10. – Smood Social

10.

Snapchat har kommet med mulighet for å legge til en disclaimer i annonsen. Når du setter opp annonsen kan du legge inn teksten du ønsker som inneholder betingelser for annonsen (feks, tilbudet varer til...". Den dukker da altså opp som en liten link som brukerne kan trykke på for å lese betingelsene. Rimelig smart hvis man ønsker å unngå å bruke plass til alle betingelsene i selve bildet eller videoen.

11. – Smood Social

11.

Instagram endrer hvilken statistikk som står i fokus og gjør antall visninger til stjerna i showet for alle formater. På denne måten får man samme metrics på tvers for å bedre forstå hvordan innholdet har fungert uavhengig av format. Det kan virke som at de også erstatter blant annet "view time", noe som er litt snodig. Mosseri har uttalt at det er ikke antall følgere som betyr noe lenger siden det nå er mye enklere å nå bredere ut pga algoritmene.

12.

Meta fjerner muligheten til å ekskludere detaljerte publikum. Detaljerte publikum må ikke forvirres med egendefinerte publikum - det hadde jo faktisk vært ganske krise. Nå hørtes jeg ironisk ut, men det er jeg faktisk ikke😌

Ved å ikke kunne ekskludere egendefinerte publikum får vi feks ikke ekskludert kundelister eller de som har besøkt nettsiden, og da blir det litt amatør-annonsering eller hva? Men heldigvis snakker vi kun om detaljerte publikum, dvs at du ikke lenger kan ekskludere at noen er foreldre for eksempel, eller har interesse for spesifikke ting. Meta sier med andre ord at vi i stor grad bare bør stole på at algoritmen fungerer - de har også funnet at CPA forbedrer seg med 22,6% når man fjerner ekskluderte detaljerte publikum.

13. – Smood Social

13.

Instagram har nå lansert en live test av sitt nye vennekart - ikke helt (om noe) ulikt fra Snap map. På IG sitt vennekart kan vennene dine se hvor du er og hvor du har vært basert på poster og stories hvor du har tagget lokasjon.

Du kan også legge til notater på de ulike lokasjonene slik at vennene dine kan se hva du synes om stedet. Som en personlig Tripadvisor! Det er jo litt fiffig. (OBS: Du kan naturligvis selv avgjøre hvem som får innsyn i hvor du er og har vært).

Av: Trine Slagnes

Kilder: Mashable, The Verge, Social media today, Meta, Snapchat, Later, TikTok, Google