Hopp til innholdet

SOME-nyheter mars 2025

4:5, 15 sekunder, 325 000 kr, 3 minutter. Dette gir ingen mening nå, men etter du har lest månedens some-nytt er alle disse tallene noe du kan briefe med til sjefen.

1. – Smood Social

1.

Tiktok har gitt ut sin årlige rapport om musikk-påvirkning, for å vise hvor stor påvirkning de har i musikkindustrien. Du har kanskje en mistanke allerede om at den er ganske stor?

Det er korrekt, min venn! Bare se på denne statistikken 👉

Hele rapporten kan du lese her.

2. – Smood Social

2.

Meta AI verktøy er på vei inn i chatten på Instagram og Messenger, og flere har nå fått opp beskjed fra Meta om at det du privat sender i chat vil brukes av Meta, blant annet for å utvikle AI funksjonene. Her vil altså Meta tydeliggjøre at du kan bruke AI i chatten til å stille spørsmål, men at de da også samler inn dataen du deler. De oppfordrer også av denne grunn til å ikke dele sensitiv informasjon i chatten (noe jeg håper du ikke gjør fra før av heller). Det er jo ikke akkurat noe nytt at Meta samler inn informasjon om brukerne sine.

3. – Smood Social

3.

Snapchat har kommet med muligheten for deg å i større grad kontrollere hvor annonsene dine dukker opp i appen. Her kan du velge mellom to nivåer av merkevaresikkerhet: Enten kan du kjøre annonsene dine overalt, eller så kjører du med et begrenset varelager blant innhold som har gått gjennom en ekstra moderering. Dette kan begrense rekkevidde og øke kostnaden (naturlig nok).

4.

Du husker kanskje at vi i forrige nyhetsbrev nevnte at Meta har fjernet faktasjekkerne sine, og at de skal innføre "Community notes" som en erstatning (mulighet for å legge til et notat til innlegg du oppfatter som ukorrekt eller forvirrende). Dette er inspirert av Community Notes på X - som nå viser seg å fungere under par. En ny studie har funnet at 85% av notes ikke blir synlige for brukerne på X. Bare litt over 8% av foreslåtte notes blir synlige (øker til 15% når notatene er linket til en verifisert organisasjon). Grunnen er tydeligvis at Community Notes krever enighet blant flere brukere med ulike politiske ståsted. Det er slik Meta også planlegger å gjøre det, og som kan føre til at systemet slett ikke er en god erstatning for faktasjekkere likevel.

5.

Instagram kommer med en ny funksjon for samarbeids-annonser (som ofte er mellom en merkevare og en profil). Dette da i form av sponset kommentar på en samarbeidspost! Profilen kan da med andre ord vise sin (kjøpte) støtte til merket gjennom kommentarfeltet. Ganske fiffig!

6. – Smood Social

6.

Fått med deg det nye sosiale mediet Hudd? Ikke akkurat en nyhet lenger kanskje, men siden dette nyhetsbrevet spesialiserer seg på alt som skjer i some-verden så kan vi ikke IKKE ta det med! Hudd skal være uten reklame, så veldig interessant for oss markedsførene er det jo egentlig ikke. Hudd mener de skal ta over for Facebook, og har fått over 45 000 nedlastninger i Norge (per 15. februar). Men uten algoritmer, reklame og en særegen funksjonalitet vil nok dette bli ganske så vanskelig. Men de skal ha for forsøket!

7. – Smood Social

7.

Instagram har lansert appen Edits. Denne skal være for de som liker å lage videoer på mobilen. Du skal kunne finne inspirasjon, mulighet til å lagre utkast, høykvalitetskamera gjennom appen, mulighet til å dele utkast til venner og innsikt på de videoene du velger å dele videre på Instagram.

8.

En annen ting Instagram har lansert er Reels på opptil 3 minutter⏰ Før har det bare vært 90 sekunder, men nå har de hørt på ønsker fra brukerne og lar dem altså nå la skravla gå i hele 3 minutter.

9. – Smood Social

9.

Nå har du mulighet til å optimalisere mot 15-sek focused video view på TikTok ads! Tidligere har det kun vært 6 sekunder. Mange kjører jo annonser på (minst) 15 sekunder, og har hatt mulighet til å optimalisere mot dette på konkurrerende plattformer som Meta og Snap, så dette er et fint tilskudd.

10.

Vi tror kanskje at poll/avstemming er borte fra Meta annonser?! Plutselig oppdaget vi at denne muligheten rett og slett er fjernet fra ads manager. Dette annonseformatet har vært et gøyalt tillegg til vanlige annonser, for å skape engasjement og få innsikt i kundenes meninger. Men nå ser det altså ut som det bare har forsvunnet. Du kan fortsatt bruke polls på organiske stories. Eller så kan du ta til TikTok annonser i stedet for - de har det fortsatt<3

11. – Smood Social

11.

Det har skjedd mye rart med "butikkene/shops" på IG og FB det siste året. I fjor fjernet Meta synligheten av butikkene via profilene på de to plattformene, og nå skjer det en ny varslet endring 24. april. Som du kan se på skjermbildet ser det ut til at de skal fjerne mulighet til benytte butikk funksjonen og tagge produkter helt.

Med mindre! Du inngår en aldri så liten pakt med Shopify🤝 Og med på kjøpet blir det altså også mulig for kundene å kjøpe produkter direkte i appen. Dette har kun vært en mulighet i andre land frem til nå. Dette er jo en veldig kul mulighet for nettbutikker! Å kunne kjøpe direkte i appen gjør kundeopplevelsen mer sømløs, og kan potensielt øke salget. Nedsiden her er at Shopify ikke er grætis. Prisen avhenger av størrelsen på bedriften, men varierer fra 400 kr i mnd til 4 400 kr i mnd.

12.

Linkedins «predictive audience» som erstattet lookalikes i fjor, får nye funksjoner. Dette forutsigende publikummet (på godt norsk), tar utgangspunkt i eksisterende segmentering for å nå ut til flere potensielle kunder som kan være interessert i produktet eller tjenesten din. Og for å nå gjøre denne type publikum enda mer effektivt er det nå mulig å inkludere bedriftslister og retargetingkilder i miksen. På denne måten kan du både ekskludere og utvide mulig nedslagsfelt for å treffe så godt som mulig.

13. – Smood Social

13.

Du kan snart se hvor mange visninger kommentarene på innleggene dine har fått på Linkedin👀 Dette kan jo være litt kul innsikt å ha, spesielt om kommentaren er negativ ehehe. Visninger telles hver gang noen ser kommentaren og er ikke unik, dvs at én bruker kan føre til flere visninger på kommentaren. På samme måte som øvrige visninger på sosiale medier. Og obs! Dine egne visninger tells også.

14. – Smood Social

14.

Usikker på om du skal annonsere på TikTok? Da trenger du ikke stusse lenger. Dentsu har i samarbeid med TikTok gjennomført en salgsmodelleringsstudie av 15 merkevarer for å analysere ROI både på kort og lang sikt. Her fant de at TikTok rangeres blant de mest effektive mediekanalene for inntekstsgenerering. 75% av annonsørene oppnådde høyest ROI på TikTok sammenlignet med andre kanaler, og effekten strakk seg forbi kampanjeperioden der de så effekt på salget i opptil fire uker etter eksponering av kampanjen. 7 av de 15 annonsørene hadde signifikant ROI på lang sikt, og studien konkluderer dermed at de fleste merkevarer bruker for lite penger på TIkTok-kampanjer.

Hvis du ser på bildet er det flere plattformer som driver bedre resultater på lang sikt enn TIkTok, men på kort sikt kommer TikTok aller best ut. Men det å investere i mer langtidsvirkende brandingkampanjer i kombinasjon med de mer kortsiktige, kan gi bedre resultater.

Studien fant også at merkevarer som konsekvent engasjerte seg med publikummet sitt så en vedvarende salgsvekst over tid. Så i stedet for å kjøre perodiske kampanjeperioder vil det heller lønne seg med mer «always on» tilstedeværelse for å øke merkekjennskap og være mer top-of-mind. Om man har mulighet til det da!

15. – Smood Social

15.

Snapchat har nylig lansert sitt nyeste tilskudd av takeover-formater (og sitt dyreste hittil). Og det er ikke bare takeover, det er en helt ny plassering! First Snap vi ligge som en uåpnet melding i Snapchat. Formatet er åpent for alle annonsører, men det er krav til at innholdet må være native "Snap-tilpasset". Formatet vil kun være tilgjengelig 4 dager per måned der man kan kjøre en First Snap og det er førstemann til mølla prinsippet som gjelder. Først ut til å teste formatet var Rema1000 som du kan se her👉

Prisen er 325 000 kr for 24 timer.

Meldingsplasseringen skal midlertidig også bli tilgjengelig for auksjonskjøp som øvrige annonser. Denne annonsetypen heter "sponsored snaps" og du kan allerede se at det ligger i ads manager når du oppretter annonser nå. Akkurat når disse annonsene lanseres vet vi ikke, men det skulle være i starten av mars, dvs nå? Og akkurat hvordan dette vil fungerer sammenlignet med First Snap gjenstår å se.

16. – Smood Social

16.

Og apropos Snapchat - de tilbyr nå et abonnement for å slippe annonser på appen. Med Platinum abonnementet slipper du story- og linseannonser, får tilgang til eksklusive generative AI-linser og alle Snapchat+ fordelene. Prisen er 129 kr i måneden.

17.

Og for å avslutte med et brak (i alle fall for oss performance nerds): Nå kan du endelig kjøre stills i 4x5 på betalte annonser på Meta! Hittil har jo 4x5 vært forbeholdt video, og stills har måttet være i 1x1 for å ikke bli croppet. Men nå ser det altså ut til at 4x5 fungerer på begge formater, i tillegg til i karusell! Vi har både testet i ads manager og i følge Metas egne spec-sider ser det altså slik ut. Hurra for mobile first (og enklere produksjon). Så får vi håpe de ikke ombestemmer seg igjen om en måned🥹

Av: Trine Slagnes

Kilder: Mashable, The Verge, Social media today, Meta, Snapchat, Later, TikTok, Google