Hopp til innholdet

SOME-nyheter mai 2022

Linkedin nyhetsbrev, Instagram enhanced tag og poll-oppdateringer.

enhanced-tags.png – Smood Social

1.

Instagram har lansert "enhanced tags" (forbedret tag) hvor ikke bare navnet på kontoen, men også en forklaring på hva den kontoen er inkluderes. Når man tagger i et bilde eller en video kan man velge og også legge til "vis profil kategori".

2.

Linkedin lanserer nye funksjoner i "creator mode". Creator mode er en profil-setting som skal hjelpe Linkedin brukere å øke rekkevidden, bygge engasjerte publikum og øke påvirkningen i plattformen. De nye funksjonene inkluderer for eksempel "creator analytics" som gir mer innsyn i resultatene, og mulighet for følgere å abonnere på nytt innhold ved å skru på notifikasjoner om dette.

linkedin-nyhetsbrev.png – Smood Social

3.

Linkedin lanserer også nyhetsbrev. Bedriftssider kan nå lage nyhetsbrev og direkte nå følgerne sine med nyttig innhold (dette anbefales å gjøre i tillegg til vanlig nyhetsbrev). Når man har publisert sin første artikkel blir det automatisk laget en side for nyhetsbrevet med en oversikt over nyhetsbrevet, sideinformasjon og en liste av artikler i nyhetsbrevet. Man kan bruke denne nyhetsbrevsiden til å gi en forhåndsvisning av nyhetsbrevet og dele det både på og utenfor Linkedin for å øke rekkevidden.
Når den første artikkel i nyhetsbrevet er publisert vil også følgerne av siden få notifikasjon med invitasjon om å abonnere på nyhetsbrevet.

4.

Når du lager avstemming/poll på Instagram i story kan du nå legge inn opptil fire alternativer! (i stedet for to som det har vært tidligere).

live-moderator.png – Smood Social

5.

Instagram gir nå mulighet til å legge til moderatorer på live videoer som kan ta seg av kommentarene.

6.

Fra 25. april blir Meta-brukeres annonse-innstillinger matchet på deres linkede profiler. Det vil si at dersom en bruker har linket FB-konto opp mot sin IG-konto og har valgt å opte ut på en av kontoene vil dette nå gjelde for alle kontoene. Dette vil kunne ha en effekt på resultatene.
Verdt å nevne at vi nå nå nærmer oss tiden hvor ios14.5 kom i fjor, slik at resultatene nå blir mer sammenligningsbare enn de har vært til nå.

instagram-dm.png – Smood Social

7.

Instagram lanserer nye funksjoner i DM for å gjøre det mer likt Messenger. Flere funksjoner, enklere å bruke og mer sømløst rett og slett. Man kan dele musikk, se hvem som er online, mulighet til å svare mens man ser gjennom feed (uten å gå til innboksen), polls etc.

Apropos Messenger så kommer det nå snarveier til enkelte av funksjonene, hvorav de to første er @everyone, /silent og /pay. @everyone gir notifikasjon til alle i gruppen, /silent gjør at beskjeden blir levert uten notifikasjon (Meta sier at dette skal fjerne angsten for å forstyrre noen og at mottaker kan lese beskjeden når de ønsker og har tid) og/pay gir muligheten til å enkelt sende penger. Sistnevnte kommer nok ikke til Norge med det første, men øvrige snarveier er nok rett rundt hjørnet!