Hopp til innholdet

SOME-nyheter april 2023

Linkedin blir stadig smartere, Instagram mener sharing is caring, Messenger skal merges og Meta kaster NFTs på dør.

1. – Smood Social

1.

Med et stadig økende fokus på Reels kommer det nå noen nye annonsemuligheter for denne plasseringen på Meta. Klikk til meldinger som CTA blir tilgjengelig, noe som gjør det mulig å føre trafikk direkte fra annonsen til DMs. Her kommer det også en tilknytning til WhatsApp.

Apropos Reels så jobber Instagram også med en ny måte å kombinere Stories og Reels på, og tester nå at Reels spilles av i sin helhet (60 sek maks) i stories. Der du før kun så de første 15 sekundene og deretter måtte tappe gjennom for å se hele filmen kan man nå se hele lengden.

2.

Messenger vil snart slås sammen med Facebook appen igjen! Facebook gjør en one-eighty🤸‍♀️ og vil ikke lenger skille mellom disse appene som de delte opp tilbake i 2014. Mest sannsynlig gjør de denne reverseringen for å bedre kunne konkurrere med TikTok som har innebygd meldingsfunksjon.

3. – Smood Social

3.

Meta skal skalere ned arbeidet med NFTs på Facebook og Instagram. Med andre ord skal Meta slutte med testing av å selge NFTs på Instagram, i tillegg til muligheten til å dele NFTs på Meta. Ifølge talspersoner for Meta vil de heller fortsette å fokusere på kreatører, folk og bedrifter, og områder hvor de kan gjøre en større innvirkning, som meldinger og inntektsgenerering på Reels, og forbedring av Meta Pay.

4. – Smood Social

4.

Spennende liten insight for de som annonserer eller tenker å annonsere på TikTok: I en undersøkelse gjennomført av Statista (i USA) fant de at TikTok brukere generelt er mer åpne for annonser enn internettbrukere generelt, noe som betyr at reklame i appen kanskje er mer velkomment enn på andre plattformer som Facebook, Snapchat etc.

De fant også at nesten 15% av TikTok brukere sliter med å skille mellom annonser og annet innhold. Sistnevnte er interessant, for ett av de viktigste rådene når man skal lage annonser til TikTok er å forstå plattformen og å lage innhold som flyter godt sammen med det øvrige innholdet. På denne måten er kanskje da TikTok annonser oppfattet som mindre forstyrrende?💆‍♀️

5.

Forresten - har du fått med deg den nye segmenteringsmulighetene i Linkedin basert på interesser? LinkedIn-målretting for interesser og egenskaper lar deg bygge publikummet ditt basert på medlemmenes direkte eller antatte interesser, egenskaper eller yrkesgrupper de kan tilhøre, underlagt hvert medlems annonseinnstillinger og LinkedIns retningslinjer for annonsering. Generelle interesser innen interesser og egenskaper kan være basert på eller utledet fra medlemshandlinger og engasjement med spesifikt nettinnhold på LinkedIn og fra Bing-søk. Verdt en test! ✍️

6. – Smood Social

6.

Apropos Linkedin så innfører de også nå aloritmestyrt innhold i feeden. Med andre ord vil du fremover se innhold av typen "anbefalt for deg" basert på interesser og atferd også på denne kanalen. Dette ble jo mottatt med mildt sagt blandede følelser når Instagram og Facebook lanserte det i fjor, men det er nok blitt mer godtatt den siste tiden - både fordi folk har vendt seg til det, eller fordi algoritmene har blitt smartere, eller at folk jevnlig går inn og velger "slumre" i 30 dager hver måned:))

7. – Smood Social

7.

Instagram har lansert «collaborative collection» eller «samarbeidssamling» på godt norsk. Samlinger er en nydelig måte å lagre og organisere innlegg du finner på instagram - feks "morsomme videoer", "smarte løsninger", "kule ting Smood gjør" etc. - og nå kan du ha en samling som du deler med en venn!👬

8. – Smood Social

8.

Instagram oppfordrer ikke bare til å dele på samlinger, men også dele feed (say what). De utforsker nå muligheten for å se en felles feed av innhold fra kontoer du og en venn begge følger eller har engasjert seg med. Dette for å ytterligere øke engasjement og mulighet for å dele felles interesser. Ved å dele feed skal Instagram kunne gi mer veiledning på temaer som du og en venn begge liker, som igjen kan føre til nye interaktive muligheter og avsløre interesser man har til felles som man kanskje ikke visste om. Litt kozelig da🥹

9. – Smood Social

9.

Du er kanskje en av dem som har fått en ny venn på Snapchat i løpet av påsken? Snapchat sin «My AI» var opprinnelig bare tilgjengelig for betalende Snapchat Plus-brukere, men den siste uken har mange nordmenn fått tilgang i vennelisten sin, altså har den blitt tilgjengelig for gratisbrukere også. Og selv om chat-boten i utgangspunktet er ment som å være som en ekstra venn ifølge Snapchat selv, har det dukket opp upassende meldingsutveksklinger etter gransking fra Washington Post. Snapchat sier på sin side at de har lært mye siden oppstarten og jobber med stadig utvikling av boten🤖

10.

Bare sånn på tampen: Til tross for satsning på Reels er det verdt å nevne at bilder og karuseller absolutt ikke er en utdøende art på Instagram. Flere opplever at det nå er en bedre balanse mellom type innhold sammenlignet med fjoråret, noe som også matcher utsagn fra Mosseri tidligere i år. En generell take-away er at video og Reels fungerer best på spredning, mens bilder og karuseller fungerer best på engasjement. Så - kombo er gull!