1.
Instagram lanserer Broadcast Channels - et offentlig kommunikasjonsverktøy som kreatører kan ta i bruk for direkte samhandling med følgerne sine. De kan bruke kanalene for å holde følgerne oppdatert med siste nytt og "behind the scenes" ved bruk av tekst, bilder, video, notater og avstemminger. Følgerne kan reagere på innhold og delta i avstemminger. Channels skal også komme til Messenger og Facebook etterhvert. Det er bare et fåtall kreatører som har dette per nå, og det er heller ikke mulig å delta for alle ennå, men du kan sjekke ut hvordan det ser ut på Zuck sin profil. Der ligger det en liten samtaleboble og navnet på kanalen💬
2.
I februar skrev vi om den nye CTA knappen til Instagram stories og nå følger forsyne meg Snapchat etter. Nå er det altså bare å følge 330px buffer zone på begge disse plattformene (eller forholde deg til TikTok buffer zone på alt for å gjøre det enkelt - aka 360px. (OBS! Skal du kjøre collection ad på Snapchat er buffer zone på bunn 450 px for å ha plass til bildene). Her er det bare å holde tunga rett i munnen folkens!🤓
3.
Trist nyhet - Snapchat legger ned geofilter. RIP 😢 Denne nydelige løsningen har vi benyttet mye i Smood for flere av kundene våre. En flott måte å bygge merkevare og tilstedeværelse for en billig penge, på en gøyal måte, i spesifikke geografiske områder. Dessverre vil dette nå fjernes, og det er full fokus på linse og AR. Her er det jo også mange spennende muligheter og vi har håp om at linsestudio stadig utvikles slik at det skal bli enda enklere å bygge linser på egenhånd.
4.
TikTok begrenser bruken for barn under 18 år. I løpet av de neste ukene vil hver eneste konto, som tilhører brukere under 18 år, automatisk bli satt til en 60-minutters daglig skjermtid begrensning. Etter at grensen på en time er nådd vil brukeren bli bedt om å angi et passord for å fortsette å bruke appen. Brukere under 13 år må få en foresatt til å legge inn et passord for å kunne fortsette i 30 minutter til. Den nye oppdateringen skal også gi jevnlige påminnelser om hvor mye tid man bruker på appen, uansett alder. Til tross for hva vi lever av - vi stiller oss bak 💚
5.
Lyst å kaste litt mer penger etter Meta? Nå kan du betale for å kontoene dine verifisert. Meta tester nå «Meta verified» abonnement i Australia og New Zealand. Abonnementet inkluderer økt synlighet i søk og anbefalinger, direkte tilgang til kundesupport og ikke minst - den blå haken✅ (lat som den er blå). Helt klart attraktive fordeler, men verfikasjonen vil nok med dette også miste sin høye status.
6.
Facebok Reels kan nå være opptil 90 sekunder lange (30 sek lengre enn tidligere). Meta integrerer også «Memories» som gjør det mulig å gjøre om tidligere innhold til Reels. De legger også til «Grooves» som automatisk tilpasser videoen din til beaten av musikken du velger. Meta gjør også nå Reels-templates tilgjengelig på Facebook som gjør det enklere å bruke populære stiler og formater. Fun fact: Reels har blitt stor butikk for Meta - Reelsvisninger på tvers av Facebook og Instagram har mer enn doblet seg over det siste året.
7.
AI er i vinden om dagen og Later henger med. De har inkorporert Chat GPT i tjenesten sin, slik at du automatisk kan få opp tekstforslag til innleggene du planlegger. Meget hendig! Per nå kun tilgjengelig på engelsk, men helt super å benytte til inspirasjon om du står litt fast.
8.
Apropos Chat GPT så integrerer nå Snapchat som første sosiale mediet dette med sin nye chatbot for Snapchat+ abonnenter. Chatboten kalt 'My AI' gir AI-genererte responser til spørsmål. Snapchat uttaler: “My AI can recommend birthday gift ideas for your BFF, plan a hiking trip for a long weekend, suggest a recipe for dinner, or even write a haiku about cheese for your cheddar-obsessed pal. Make My AI your own by giving it a name and customizing the wallpaper for your Chat.”
9.
Og Apropos AI - Linkedin lanserer «collaborative articles» for å øke brukerengasjement. Her skal det benyttes AI-genererte samtalestartere, utviklet sammen med redaksjonen. Deretter matcher Linkedin artiklene med relevante medlemseksperter som kan bidra med læringer og råd basert på deres profesjonelle erfaring. Når ekspertene deler spesifikke råd på jobb-spørsmålene vi står ovenfor hver dag gjør det det enklere å samles og forebedre ideer og øke kunnskap - det er tross alt lettere å delta i en samtale enn å starte en!
10.
TikTok lanserer nå «Series». Denne løsningen gjør det rett og slett mulig for creators å legge betalingsvegg på noe av innholdet slik at de lettere kan tjene penger på det de produserer. En Series kan inkludere opptil 80 videoer på opptil 20 minutter.
11.
TikTok lanserer også nå et større utvalg lyder som annonsører kan benytte i plattformen. For de som hatt litt å gjøre med dette biblioteket tidligere vet at dette er skikkelig gode nyheter, da utvalget tidligere har vært litt begrenset. Nå blir det lettere for annonsører å henge seg på trender og generelt gjøre annonsene bedre!
12.
Vi har nå fått testet Advantage shopping+ kampanjer for noen av kundene våre, og den foreløpige læringen er at vi ser godt volum til lav CPA, men at majoriteten av konverteringene er post visning (og ikke post klikk). Helt klart en utvikling vi ser på tvers, men en kanskje vel høy andel. Vi følger med og tester videre.