Hopp til innholdet

SOME-nyheter mai 2023

Kule oppdateringer for partnerskaps-annonsering, AR-annonse på Reels, nyheter fra Snap og for å avslutte med stil: link i bio.

1. – Smood Social

1.

Nå er det mulig å legge til flere linker i bio på Instagram! Muligheten til å legge til opptil 5 stk linker i bioen åpner opp muligheten for å drive mer trafikk til nettsiden🚗 Og det liker vi jo!

2. – Smood Social

2.

Meta har annonsert at AR-annonser nå også kommer til Reels og FB stories. Dette gjør at du kan tilby mer omfattende opplevelser og AR filter ved annonsering - noe som er spesielt relevant hvis du har en yngre målgruppe. Meta tilbyr allerede AR-vedlegg på annonser til feed og IG stories, annonser som etter det Meta opplyser visstnok øker inkrementell annonsegjenkallelse med 87% blant gruppen 18-23 år sammenlignet med annonser uten AR🔥

Til info: AR-annonser fungerer på den måten at i stedet for å linke til nettsiden kan man linke til en forhåndslaget AR-linse - dette gjøres via instant experience i ads manager. Selve annonsen er fortsatt en vanlig videoannonse, men dette kan jo for eksempel være en video av AR-linsen?

3. – Smood Social

3.

Meta uttaler også at det kommer flere nye muligheter for Reels annonser, både større CTA knapp (ganske likt slik det nå ser ut på Snapchat - så vær nøye med safe zone her folkens!) og produktkaruseller nederst på videoen. Coolio!

4.

Snapchat har også vært ute og varslet nyheter👻 De kommer for eksempel med mulighet for «Premium reach» som gjør at annonsen vil ligge først i rekken av annonser blant stories fra venner og før shows i Utforsk i 24 timer. Dette koster 200 000 kr.

De lanserer også annonseplassering i Spotlight, som er Snapchat sin «TikTok aktige» feed i appen (trekant-symbolet).

På Snapchat-seminaret vi deltok på i april nevnte de også at det skal komme kontekstuelle annonseplasseringer, feks utvalgte shows etc. Det blir spennende å teste!

5. – Smood Social

5.

Howdy partner!🤠 Instagram utvikler annonsemulighetene rundt betalte partnerskap og endrer navnet på branded content annonser til partnership annonser.

Annonsører skal fremover kunne booste nye typer organisk Instagram-innhold som partnerskapsannonser inkludert branded content som bruker «betalt partnerskap» funksjonen, Instagram collab innlegg, innlegg hvor merket er tagget eller merket med @ i teksten, innlegg med produkttagg og øvrig innhold som ikke har betalt partnerskap funksjon. Dette åpner virkelig opp mulighetsrommet, noe som er veldig gøy!

6.

Meta varsler at de neste år vil fjerne mulighet for butikk/shop som ikke inkluderer chekcout i selve appen, men som kun linker til nettsiden for å kjøpe produktet. I Norge er det per nå ikke mulig å ha checkout direkte i appen uansett, og heldigvis er vi også et av de utvalgte landene som ikke påvirkes av denne endringen og kan fortsette som vi gjør «until futher notice»🙏 Det kommer riktignok noen endringer i Norge, feks vil mulighet til å legge til produkter i ønskeliste og såkalte samlinger i butikken forsvinne etterhvert.

7. – Smood Social

7.

Og apropos in-app shop/butikk - her er TikTok i full sving med å sette opp samme funksjon i sin app. Per nå er det kun i Beta og blitt tilbudt kun et knippe utvalgte retailere. Heldiggriser🐷

8. – Smood Social

8.

På Instagram kan du nå svare på spørsmål med bilder og video! Veldig kul måte å skape engasjement for følgerne dine, og en fin måte å få innsikt i følgerne dine for deg. Tenk kule konkurranser, inspirasjon etc.