1.
Threads (aka nye Twitter) er lansert av Instagram og har allerede over 100 million brukere. Men ikke i Norge må vite! Her henger fremtiden til Threads i en tynn tråd (see what I did there) på grunn av kravene til EU Digital Markets Act (DMA) som er til for å beskytte brukernes privatliv og gi kontroll over databruk. Overføring av personlig data over landegrenser er også en utfordring. Så vi får bare smøre oss med tålmodighet her til lands enn så lenge.
2.
TikTok lanserer nå muligheten for å lage tekstbaserte poster i appen. Her kan du skrive en tekst på fullskjerm, og legge til musikk, stickers etc. Det blir mulig å redigere bakgrunnsfargen, samt font og plassering på teksten, som kan være opptil 1000 tegn.
3.
Instagram Channels er lansert. Det har en tid vært tilgjengelig for utvalgte brukere, hovedsakelig i USA - her har man feks kunnet følge Mark Zuckerberg en stund allerede. Men nå er det altså mulig for profiler med en såkalt «skaperkonto» (creator account) å sette opp channels/kanaler som følgerne kan følge om de ønsker. Her får følgerne direkte beskjeder fra profilen via tekst, bilder, video og polls. Det dukker opp som vanlige DMs, men det er ikke mulig å svare per nå - dette er enveis kommunikasjon. Samtidig tester Instagram måter hvor følgerne kan delta mer aktivt.
4.
Har du fått med deg at Snapchat har oppdatert rapportering i ads manager? Nå har de sagt adjø til swipe og erstattet det med klikk. Dette følger det nye CTA oppsettet de nå har på annonser, hvor man ikke lenger swiper opp, men trykker på link nederst på skjermen.
5.
Har du sett at du kan legge til en egen TikTok søk widget på telefonen din? Du trenger ikke engang lenger å gå inn på selve TikTok appen for å søke etter det du måtte ønske å vite mer om. Google watch out.
6.
Meta vil gjøre det enda enklere å lage Reels. Templates får en oppdatering og det blir lettere å redigere. Nå kan du legge til tekst, overganger og AR effekter. I template browser, som du finner når du skal lage en Reel, kan du se hva som trender og finne Reels som er anbefalt for deg.
7.
Instagram kommer med oppdatering til Notes (altså de små beskjedene du kan legge ut i DM seksjonen som er synlig i 24 timer) hvor du kan legge til musikk til notatet ditt. Nå kan du altså dele din nye favorittsang med følgerne dine om du skulle ha et ønske om det. Om du lurer på om det er noen som bruker Notes så kan Meta melde at funksjonen har gjort det spesielt bra hos yngre brukere, og at over 100 million kontoer tilhørende tenåringer har delt et notat de siste tre månedene. Det er notert📝
8.
TikTok legger opp til endringer for brukere i Europa for å etterfølge "EU Digital services act". Brukere i Europa vil kunne velge å slå av personlige tilpasninger av innholdet, slik at For You og Live innholdet ikke lenger er basert på tidligere aktivitet. Selv om endringen er noe du kan velge å gjøre kan der endre bruken av TikTok, og kan gjøre at man må følger flere kontoer man liker i stedet for at TikTok viser det mest relevante innholdet. TikTok slår også av personlig tilpasset reklame for brukere mellom 13-17 og legger til en ny måte å rapportere innhold som oppfattes ulovlig i appen.
9.
Nå kommer flere verktøy for overvåkning av barn for foreldre på Meta. De kan nå for eksempel se tid brukt av barna på Messenger, hvem kontaktene deres er og se stories som blir lagt ut. Foreldre vil ikke kunne se meldingene som blir sendt, men får innsyn i hvem barna kommuniserer med. På Instagram kan foreldre få beskjed når barna blokker noen i appen, i tillegg til oversikt over hvor mange venner barnet deres har felles med andre kontoer som de følger og samhandler med.
10.
Instagram tester og eksperimenterer med ulike AI lanseringer. Noe av hva som kan komme er en meldingstjeneste på linje med Snapchats My AI. Chatboten skal kunne svare på spørsmål, gi råd og inspirere til kreativitet. Det skal også være mulig å velge mellom 30 ulike personligheter som du ønsker at boten skal ha. Utover dette varsles det også at innhold som er generert av AI automatisk skal bli merket som dette. Det skal også bli mulig å lage egne stickers, samt å redigere innhold som lastes opp på plattformen. Sistnevnte skal for eksempel innebære en "AI brush" som skal gjøre det mulig å erstatte deler av bildet med AI generert innhold. Snedig!
11.
Instagram lanserer nye annonsetyper til Reels. En ny plassering gjør det nå mulig for stillbilde-annonser å dukke opp nederst på videoene. Så selv om du ikke har mulighet til å lage Reels-tilpassede videoer kan du likevel få promotert produktet ditt og nå flere personer.
12.
Karuseller har eksistert en stund som organisk innhold på TikTok, men nå kommer det også som eget annonseformat i Norge. Kontoen må midlertid whitelistes for det, så bare ta kontakt med oss i Smood hvis du ønsker mer info:)
13.
Har du noen gang postet en story på Instagram av noen du kjenner, så kommer de til deg og bare "Hallo, du glemte å tagge meg!" (eller vært den personen selv) 😇. Vel, nå er det problemet ute av verden for du kan faktisk tagge noen i story i ettertid. Trykk på de tre små prikkene og velg "add mentions".
14.
Instagram tester å legge produkt-tags på stories automatisk. Dette er for de som har knyttet produktkatalogen/feed til kontoen sin og har butikk på profilene🛍️ Her skal altså da produktene som vises på stories oppdages av systemet automatisk - ganske nyttig for mange butikker vil vi tro! Det blir mulig å fjerne eller endre det som kommer opp automatisk hvis man har lyst å tilpasse litt.