Hopp til innholdet

SOME-nyheter september 2023

Meta vurderer annnonsefritt abonnement, TikTok har lansert AR-studio (digitalt) og datasenter i Dublin (fysisk), og Linkedin har endret algoritmen.

1.

Med fallende annonseinntekter etter ios14 og datadeling-surr har visst Mark Zuckerberg et ess i ermet for å få inn penger i kassa. vurderer nemlig Meta et abonnement (!) for å unngå annonser (og personlig-data-bruk) på Facebook og Instagram. Dette kan hjelpe Meta mot problemer rundt personvernhensyn ved å gi brukerne et annet alternativ enn den rene annonse-baserte versjonene, som er avhengig av å analysere folks data.

EUs digital services act vil snart legge føringer for mer kontroll for brukerne av hvordan dataen deres blir brukt. Brukerne vil få muligheten til å "opte-ut" av personifiserte feeds (som er basert på aktiviteten deres) og det vil bli mer kontroll over hvilken informasjon brukerne godtar kan brukes til annonsemålretting.

Anslått pris for et annonse-fritt Metaunivers er rundt 60-70 kr i måneden💸 Utviklingen her blir spennende å følge med på. Er folk egentlig villig til å betale for å unngå annonser? In this economy?! Kanskje vil vi se et økende fokus på organisk aktivitet for merkevarer?

2. – Smood Social

2.

Clubhouse appen er kanskje bare et fjernt minne for de fleste, men nå gjør de et forsøk for å ikke forsvinne helt. De kommer nå med en oppdatering for å gjøre appen mer som en meldings-app og lanserer "chats"💬 Chats er en stemmebasert gruppechat - talemeldinger du kan legge igjen i en gruppe/rom for å holde vennene dine oppdatert. Usikker på om dette vil gjøre at folk flokker tilbake til appen, men de skal ha for forsøket!

3.

Og apropos chatting - TikTok er visstnok ute og ansetter folk til funksjoner som indikerer at de skal ha betydelig utvikling for kommunikasjon på appen. Det virker som om de ønsker å gjøre noe med det faktum at mange deler TikTok klipp utenfor plattformen og diskuterer dem i andre apper. Forståelig!

4.

Har du hatt trøbbel med tagging av produkter på Instagram i det siste?🛍️ Det er mye oppdateringer av "shop" ute og går, som kan føre med seg litt problemer. En gjenganger er at domenet ikke er bekreftet - dette løser du i Commerce manager i settings ved å legge inn nettsiden din. Spør oss i Smood om du lurer på noe!

5. – Smood Social

5.

Instagram ruller ut muligheten til å dele feed-innlegg med nære venner. Å dele med nære venner er allerede en mulighet med stories og Reels, men kommer altså nå også til innlegg.

6. – Smood Social

6.

Instagram tester også muligheten for å legge til lokasjons-tag på Notes. Taggen er klikkbar, som gjør at man blir ført videre til siden for denne lokasjonen. Om du ikke kjenner til Notes så godt eller hvorfor du skulle ha interesse av å bruke det har du her en uttalelse fra Adam Mosseri: “People are using notes to share thoughts, moods, and even places. We want to make it easier to connect over where you’re hanging out, get new inspiration for spots to visit and more. I’m psyched for this because sharing where I am has been one of my favorite things to do with notes.”

7.

TikTok jobber stadig med å legge til rette for mer kontroll og transparens av datadeling for Europeiske brukere. Gjennom det de kaller "Project Clover" har de forpliktet seg til å lagre europeiske brukerdata lokalt og ikke sende den videre utenfor Europa. De har nå satt opp sitt første datasenter i Dublin og migreringen av europeiske brukerdata til senteret har begynt. I tillegg til dette har de startet et samarbeid med NCC Group som et tredjeparts europeisk sikkerhetsselskap som i skal revidere dataen.

8. – Smood Social

8.

Instagram tester nå Reels opptil 10 minutter (de må jo holde tritt med TikTok). Trenden går fra kort til lang, til kort og tydeligvis til lang igjen.

9. – Smood Social

9.

TikTok har lansert sitt eget AR studio, kalt Effect House. Dette På lik linje med "linsestudio" til Snapchat og "Spart AR" til TikTok vil Effect House gi muligheten til å bygge egne AR effekter til appen, med hjelpemidler som templates og andre verktøy.

10.

Oppdaget en endring i Linkedin-feed nylig? Linkedin har nemlig endret på algoritmen og notifikasjoner, og du kan dermed oppleve å se mer innhold fra folkene og sidene du engasjerer deg mest med, mer fokus på hashtag-engasjement for å fremheve relevante emner for brukerne, færre notifikasjoner og at innlegg får mer rekkevidde over tid (i motsetning til mest den første dagen).

11. – Smood Social

11.

Det har nå kommet en ny plassering for TikTok-annonser, nemlig blant søkeresultater. Når denne plasseringen er slått på som ønsket annonseplassering (står på default, men kan slås av) vil annonsen kunne dukke opp blant annet innhold på relaterte søk i appen. TikTok sier at denne nye plasseringen gir en måte for merkevarer å øke rekkevidden på kampanjene sine og nå ut til "high intent" brukere som søker etter informasjon som er relevant for kampanjen.

Søk på TikTok er stadig mer vanlig blant de unge og gir Google a run for its money. Google rapporterer faktisk selv at nesten 40% av Gen Z foretrekker å bruke TikTok og Instagram for søk, fremfor Google.

OBS: Plasseringen er kun tilgjengelig ved trafikk- og kjøpsoptimalisering.

12. – Smood Social

12.

Instagram tester en ny måte å interagere med svar på innlegg. Her skal du altså kunne dele kommentarer fra en offentlig post eller Reel til IG story som en sticker. Instagram tester forøvrig også et eget astrologi-sticker for de som liker slike ting.

13. – Smood Social

13.

Og til slutt, enda en artig Instagram oppdatering: Det blir nå mulig å legge til musikk på karusell-innlegg🎶 En hyggelig feature! Kan nok være ganske stemningsskapende, og være med på å forbedre opplevelsen av innlegg. Du har forresten kanskje lagt merke til at det er mulig å dele publiseringen av et bilde slik at to profiler er avsender? Nå kan faktisk opptil fire profiler være avsendere og øke sjansen for rekkevidde.