Hopp til innholdet

SOME-nyheter september 2024

Ikke for å skryte, men her kommer den lengste versjonen av SOME-nytt hittil. Hvis det er lov å si.

1. – Smood Social

1.

Gire opp Reels gamet? Meta har sluppet en Reels Performance Playbook!

Her finner du mange nyttige tips for å lage bedre og mer effektive Reels-annonser - alt fra hvordan du lykkes med «Reels-språket» (underholdende, lett-fordøyelig, relaterbart) til ulike kreative elementer som lyd, effekter, redigeringsteknikker, stickers etc.

2.

Snap kommer med noen nye annonseplasseringer! 😍

«Sponsede snaps» som en av de nye annonsetypene heter vil dukke opp i ... (holder du pusten?)... innboksen! Neimen altså hjelpes. Dette har jo vært veldig off limit for annonser til nå da denne delen av appen har blitt holdt litt hellig og kun dreid seg om den personlige venne-delen av Snap. Men nå skal altså annonsører få plante ned rumpa mellom de nærmeste vennene dine. Annonsetypen blir forøvrig av den mer beskjedne typen - den vil ligge der som at du har fått en ny Snap, uten notifikasjon. Og det å åpne meldingen er frivillig.

Dette er jo noe vi allerede er kjent med både fra Facebook og Linkedin. Snap sier selv at man nærmest får en fullverdig full-funnel tilnærming i en og samme annonse: øke merkebevissthet i innboksen, øke vurdering blant de som velger å se Snapen, og drive konvertering med en call to action i meldingsform. Om dette blir tatt godt imot av Snap-brukerne og vil gi noe effekt gjenstår å se.

Snap lanserer i tillegg noe kalt «Promoterte steder», noe som vil gjøre det mulig for bedrifter å legge til butikkene sine på Snap map.

Og ikke nok med det - Snap vil også komme med mer info om hvordan brukerne bruker appen. Her nevner de blant annet butikkbesøk (tracket gjennom Snap map), i tillegg til interaksjoner med linser og offentlige innlegg.

3. – Smood Social

3.

Tubular Labs analyserer makro-trender på tvers av sosiale medier plattformer og i sin seneste rapport har de sett nærmere på videoer i sosiale medier og hvilke trender som gir best engasjement på video. Her finner de at det har vært en stor økning i lengre videoer. På Youtube ser vi at det er en 10% økning i videoer opptil 30 sek, men en 39% økning av videoer mellom 30-60 sek. På TikTok legges det fortsatt ut flest videoer som er under 30 sek, men engasjementet på disse videoene går ned til forskjell fra 30-60sek videoer som ser en økning i engasjement.

Tubular har også sett på trender i selve innholdet på TikTok og her finner de (kanskje ikke helt overraskende) at beauty og musikk har vokst spesielt mye siden i fjor, men også (kanskje ganske overraskende) business og finans (lurer på hvor mange av disse som bare er looking for a guy in finance😏). Innad i denne kategorien er det gjerne videoer om det å kjøpe sitt første hjem, finansieringstips og finansielle tilbud for entreprenører som ligger på topp #dyrtid. Absolutt noe du kan utnytte om bedriften din er i denne bransjen.

Sist kan vi nevne trendene som Tubular har funnet på tvers av plattformene. På Meta øker antall videoer som blir lastet opp, på TikTok har antall kommentarer økt med 4,5%, Youtube har høyere seertall og engasjement på Instagram har økt med 33%! Meta har satset stadig mer på AI det siste året og rapporterte før sommeren at 50% av innholdet på IG nå kommer via AI-anbefalinger fremfor profiler du følger. Kom deg på IG MAO!

4.

TikTok kopierer Instagram tvert av og kommer med thoughts (aka Notes). Notes har jo blitt en stor suksess blant den yngre garde, så her ser TikTok sitt snitt. «Tankene» du skriver legger seg i innboksen slik som på Instagram, og havner også på profilen din over profilbildet.

5. – Smood Social

5.

Bruk av meldinger på Instagram (DMs) er økende, hvor vi ser en utvikling der stadig flere deler innhold i DMs fremfor å poste offentlig på profilen. Instagram retter naturligvis dermed fokus på utbedringer av funksjoner i DM, og legger til ting som til nå kun har vært mulig på stories: stickers og å tegne på bildene som blir delt, utklipp (bilder som stickers) og at det vises når noen har bursdag i Notes- seksjonen (TY IG!🥰). For å understreke betydningen av DMs har også Mosseri vært ute og sagt at algoritmen prioriterer innhold som blir delt i DMs fremfor lagret.

6.

TikTok tester muligheten for å slette og redigere publisert innhold! Dette gjelder da innhold som er redigert i appen som du kan starte på nytt ved å slette alle endringene som du har gjort og starte på nytt.

7. – Smood Social

7.

Har du hørt om påminnelse-annonser på Instagram? Dette har vært tilgjengelig gjennom engasjement-objektivet en stund, og er nå også mulig å sette opp via tredjepartssystemer (for de som ikke setter opp annonser direkte i ads manager). Påminnelse-annonser er en veldig kul funksjon som kan brukes i forbindelse med lanseringer, premierer, salgsstart etc. Remind away!

8. – Smood Social

8.

Julen er rett rundt hjørnet dere 🎅 Så Meta kommer med noen annonseoppdateringer for å virkelig kunne lykkes med kampanjene i siste kvartal. Og her har de levert synes jeg! Såpass mye at denne posten blir i to deler.

Del 1:

Bruker du mye rabattkoder i nettbutikken din? Nå kan du bruke kodene aktivt i annonsene som en «overlay» for å gjøre det enklere for forbrukerne. Denne funksjonen skal bli tilgjengelig ved bruk at salg-objektivet og skrus på i annonseoppsettet. Dersom du har satt opp en commerce manager skal systemet automatisk kunne hente ut aktuelle koder, eller du kan legge inn koden manuelt. Når kunden klikker seg videre fra annonsen skal koden automatisk legge seg i kassen for å gjøre hele kundereisen enklere.

Og apropos påminnelse-annonser: Funksjonen utvides og gjør det mulig å drive trafikk til app dersom bedriften din har det. Dermed blir kjøpsreisen smoodere og kunder kan få notifikasjon om tilbud oftere enn ved påminnelse-annonser. Her blir det også mulig å gi informasjon i annonsen om når feks salget er ferdig.

9. – Smood Social

9.

Del 2: Video- og bildeannonser i Facebook feed kan snart ha flere landingssider slik at de som ser annonser enkelt kan komme seg til innholdet de har mest interesse av. Feks kan et klesmerke ha direktelinker til kjoler, bukser, jakker etc fra samme annonse.

Meta vil også teste muligheten for annonsører å kjøre kampanjer mot folk som er mer tilbøyelig til å handle i butikk og vise nærliggende butikker slik at kundene kan planlegge sitt neste besøk.


For å bedre nå turister og besøkende introduserer nå Meta en ny måte å nå folk som planlegger en reise til byen du holder til i. Dersom en person engasjerer seg med innhold eller søker etter ting å gjøre i den byen (noe folk gjør stadig mer av), kan de nå få opp annonser fra relevante bedrifter. Perfekt for museer, teater, Ja vi elsker Norge-butikker (aka turistbutikker) og liknende🇳🇴

10.

Meta avslutter Spark AR Studio i januar neste år😢 Dette verktøyet har gjort det mulig for creators og merkevarer å lage AR effekter som linser ol. En litt merkelig beslutning i en tid hvor AI er såpass mye i fokus, men Meta sier de vil ha mer fokus og ressurser på Metaverset og en "ny generasjon av opplevelser" som for eksempel AR briller.

11.

Juicy performance-news😮‍💨: Meta planlegger å oppdatere sin tilnæring til måling og attribusjon slik at det skal være enklere å koble Meta-annonser til konverteringer, i tillegg til å gi Meta mer data for å kunne optimalisere kampanjene på best mulig måte.

For det første kommer de med en ny funksjon kalt «conversion value rules». Her kan du definere publikum som du vet har en høyere verdi for deg og din bedrift, og som du dermed er villig til å betale mer for å nå. Før har man måttet segmentere disse potensielle kundene i en separat kampanje, men med denne nye funksjonen kan du definere et høyere bud for akkurat disse kundene. På denne måten får man bedre automatikk og performance i kampanjen.

For det andre kommer en ny opt-in attibusjons-setting som optimaliserer mot inkrementelle konverteringer. Dette blir altså noe annet enn å optimalisere mot volum, som har som mål å skaffe så mange attribuerte konverteringer som mulig. Den nye settingen fokuserer på å drive flere av de inkrementelle konverteringene (dvs. hadde ikke skjedd om de ikke hadde sett annonsen), og i eksperimenter fra tidligere i år så annonsører en gjennomsnittlig forbedring på mer enn 20% på inkrementelle konverteringer.

For det tredje vil Meta lansere muligheten til å integrere data fra andre analyseverktøy som Google analytics og Northbeam. Dette skal kunne implementeres gjennom et enkelt API oppsett og gjøre det mulig å dele mer innsikt i kampanjeperformance slik at Meta kan trene opp og forbedre annonsemålrettingen. AI-modellene vil kunne bruke dataen til å fine-tune optimaliseringen, noe Meta mener vil føre til forbedringer i den generelle verdien på konverteringene og forhåpentligvis også gi klarere bilde av kjøpsreisen. Det gledes 🤗

12. – Smood Social

12.

Nå kan du kjøre utvalgte annonser i spesifikke tidsperioder! Dvs at innad i perioden du har satt på annonsesettet, kan du velge ulike perioder for hver av annonsene. Genialt om du har annonser som for eksempel skal gå før og etter en premiere, ulike tidsbestemte tilbud etc.

13. – Smood Social

13.

Som nevnt i forrige SOME-nytt (shoutout til trofaste følgere) så har broadcast channel nå også blitt en greie for bedrifter. Og for å få litt hjelp på veien til å bygge opp en channel og få flere medlemmer, så kan du nå annonsere for den! Velg engasjement-målsetting og broadcast channel, og deretter kanalen som destinasjon for annonsen. Så er du i gang!

14. – Smood Social

14.

Nå kan du la publikummet ditt sette en like (hjerte) på Snapchat-annonsen din!♡ Dette ligger som en enkel toggle i annonseoppsettet og kan slås av og på. Dette er jo absolutt et flott tilskudd som Snap til nå har manglet på engasjement (som man i mye større grad får på Meta, TikTok etc).

Nå kan man altså få en indikasjon på om folk liker annonsen din (utover hva man kan se på visningstid). Dessverre må man som på Tinder uten premiumabonnement bare drømme om hvor mange som har likt deg - for per nå ligger ikke antall likes tilgjengelig i rapportene.

15.

Helt på tampen skal du få en best practice på antall ads i et annonsesett! Som om ikke dette nyhetsbrevet var langt nok fra før tenker du sikkert #sorrynotsorry. Utover at du bør ha med minst to annonser slik at ads manager har noe å optimalisere mot, så kan være vanskelig å vite hvor mange man egentlig bør ha🧐 Svaret er at du som regel bør begrense seg til ca. fem stk på Meta og Snapchat, mens Linkedin går helt rogue og gjerne vil ha så mange annonser du bare orker å sette opp.

Av: Trine Slagnes

Kilder: Mashable, The Verge, Social media today, Meta, Snapchat, Later, TikTok, Google