1.
Instagram tester muligheten for å merke meldingene/DMene for bedriftskontoer, noe som kan gjøre det enklere for bedrifter å ha oversikt og kontroll over samtaler med kundene. Det er snakk om fem kategorier meldingene kan merkes med: flagget, booket, bestilt, betalt og sendt. Dette kan være spesielt nyttig for mindre bedrifter uten CRM system.
2.
Nå kan du legge til musikk på bilde-innleggene dine i feed på Instagram! GØY!
3.
Og litt sånn apropos: Du kan nå poste bildekaruseller med tilhørende musikk på TikTok!
4.
Linkedin lanserer nye analyseverktøy som gir innsikt i publikummet ditt. Oversikt over utviklingen i antall følgere, samt demografien (stillingstitler, geo etc) vil bli tilgjengelig, i tillegg til de innleggene som har fungert best. Disse dataene kan hjelpe deg med å forstå følgerne dine bedre, og se hva de interesserer seg for.
5.
Nå kan du kjøpe ny swag til Bitemojien din på Snapchat! Dette Bitemoji-slippet er i samarbeid med Adidas og for å kle opp Bitemojien din med en ny fancy tracksuit fra Adidas må du betale med Snapchat polletter. Disse kan du kjøpe med faktiske penger, eller tjene opp via gaver fra venner/følgere.
Snap polletter kan bli brukt i Snapchats ulike shopping- og tilgang tilbud, som Snap nok håper å bygge opp til en bredt digitalt handelssystem. Bitemoji er et essensielt verktøy for dette - disse figurene blir brukt av over 250 millioner personer hver dag.
Snapchat har allerede har stor suksess med slippet av spesialdesignede Air Jordans i samarbeid med musikeren J Balvin - de ble kjøpt (eller gjort krav på, som de kaller det når man bruker polletter) av over 2 millioner Snapchattere.
6.
Tidenes første "TikTok Awards" fant nylig sted - her skulle de feire merkevarene og byråene som har gjort det best på TikTok i året som har gått med kreative og suksessfulle kampanjer.
Se resultatene og bli inspirert til dine kampanjer på TikTok neste år! Her: https://www.tiktok.com/business/en-US/blog/tiktok-award-winners-2022
7.
En ny segmenteringsmulighet i Meta du kanskje trodde allerede eksisterte har kommet. Du kan nå målrette annonsene mot de som følger bedriftskontoen din på Instagram. Frem til nå har du kun kunnet målrette mot følgerne av FB-siden din.
8.
Dette har du sikkert fått med deg, men det må dog likevel nevnes - Elon Musk krever at alle som jobber i Twitter mer eller mindre skal vie livet sitt til jobben eller så kan de liksågodt bare slutte først som sist. Noe veldig mange har valgt å gjøre. Folk er desperate etter nye plattformer som kan erstatte Twitter - kan det hende det dukker opp noen spennende erstatninger mon tro?
Apropos nedskjæringer, Meta skal visst også kvitte seg med en del folk i tiden som kommer.
Zuckerburg sa i et intervju at “there are probably a bunch of people at the company who shouldn’t be here.” Auch.
9.
Helt på tampen - når du skal analysere resultatene dine for november, ikke glem at det er stor konkurranse rundt Black Friday/Black Week og at prisene gjerne er høyere enn normalt.
En annen ting som er verdt å tenke på er at annonsene kanskje i mindre grad enn vanlig har post-klikk resultater. Det blir stadig flere svindelforsøk rundt Black Week og dette ble snakket mye om i mediene med direkte oppfordring om å ikke klikke på ting.
Vi anbefaler alltid å se på resultatene både direkte i plattformene, i GA og faktisk registrerte salg i butikk/nettbutikk for å vurdere hvordan kampanjene har gått.