Hopp til innholdet

SOME-nyheter januar 2023

Hacke-life hack, ny navigasjon på IG, forklaring på TikTok-algoritme og gøy IMDb feature.

ig-hacksenter.png – Smood Social

1.

Instagram har (endelig!) lagt til verktøy for deg som har blitt hacket eller ikke kommer inn på profilen din. Går du inn på www.instagram.com/hacked skal du bli guidet gjennom en prosess for å komme inn på profilen igjen. Det skal også være mulig å velge to venner fra Instagram som kan verifisere identiteten din, for å få tilbake kontoen.

ig-ny-navigasjonsbar.webp – Smood Social

2.

Instagram lanserer ny navigasjonsbar i februar. Shopping-knappen🛍 fjernes, og "opprett innlegg"-knappen➕ flyttes fra høyre hjørne oppe til midten nede. Ifølge Adam Mosseri er dette et tiltak som skal gjøre det enklere og mer intuitivt å skape innhold. Selv om knappen fjernes vil shopping-funksjonen på Instagram fortsatt være mulig å finne via feed, stories. reels og annonser.

mosseri-2022-recap.png – Smood Social

3.

Instagram hadde på mange måter en liten identitetskrise i 2022, da nye effekter og oppdateringer kopiert fra både TikTok, Snapchat og Youtube ble tatt i flittig bruk.Tidligere i år gikk også feeden fra å vise innhold fra folk du følger, til å vise anbefalt innhold fra folk du ikke følger - til mange brukeres store misnøye. En løsning fra deres side var at man kan slumre slike anbefalinger i feeden, i 30 dager.

Tross en liten periode med misnøye snakker tallene for deg selv; med over 2 milliarder månedlige brukere er Instagram fremdeles en sterk kanal og en essensiell del av manges strategi. Nå har IG-sjefen, Adam Mosseri, delt en recap for Insta-året 2022, og deler nøkkelbudskapet for 2023: Nemlig å inspirere folk til å være kreative på plattformen. Han sier vi kan forvente flere redigeringsmuligheter i appen, mer fokus på AR og mer interegering av 3D-objekter.

fb-reel.png – Smood Social

4.

Facebook forsøker stadig å øke videoinnhold på plattformen, og som et tiltak for nettopp dette gjør de det nå mulig å lage Reels utav bilder og Stories, slik man også kan på Instagram. Facebook kommer også til å prioritere short-form videoer fremover, noe som kan være lurt å tenke på når man skal planlegge innhold.

tiktok-algoritmeforklaring.png – Smood Social

5.

Du har sikkert fått opp en video på TikTok og tenkt "hvorfor i all verden får jeg opp akkurat denne?"🤔 Vel, nå er det mulig å få en aldri så liten forklaring på algoritmenes beslutninger. For å få begrunnelsen klikker du på "dele"-ikonet" →"hvorfor denne videoen?".

TikTok legger til at denne begrunnelsen ikke gir enn full forklaring, men noen av de mulige årsakene. Hvor lenge du ser visse typer innhold, liking, deling, kommentering, kontoer du følger og innhold som er populært i din region spiller også inn på hva slags innhold du får opp i din feed.

tiktok-imdb.png – Smood Social

6.

TikTok integrerer seg med IMDd!🎬 Snart vil du kunne velge en film eller et TV-program du vil koble til i TikTok-klippene dine. Den taggen vil da vises over videoteksten, og vil lede brukerne til en dedikert side i appen som vil vise grunnleggende informasjon om det innholdet, hentet fra IMDb, inkludert utgivelsesdato, casting-notater, etc. Foreløpig rulles dette ut i USA og England i første omgang.