Hopp til innholdet

SOME-nyheter november 2022

Snapchat er nest ute med det første (ordspill), Meta elsker grupper og TikTok kommer med snedig ny optimalisering.

skjermbilde-2022-11-11-kl.-16.35.11.png – Smood Social

1.

Snapchat kommer med to spennende nyheter: First Commercial og First Lence (minner om TopView om du kjenner til det fra TikTok). Med First Commercial kommer annonsen som den første Commercial-annonsen man ser i Snapchat Shows i 24 timer. Dette koster 70 000 kr på vanlige dager, og 84 000 kr på merkedager. Med First Lence kan man betale for å være den første tilgjengelige linsen i rekken. Garantert oppmerksomhet med andre ord!

focused-view-tiktok.png – Smood Social

2.

TikTok lanserer noe som kalles "Focused View". Denne optimaliseringen er en mulighet for å bygge merkevaren på en unik måte ved å sikre at annonsene vises til brukere som faktisk vier oppmerksomheten sin til dem. Mer spesifikt vil annonsene optimaliseres mot å vises til brukere som enten mest sannsynlig vil se videoen din i 6 sekunder eller som aktivt engasjerer seg med videoen. Skal være tilgjengelig globalt ila Q4 2022.

3.

Meta lanserer nye verktøy for merkevarer for å bedre kunne beskytte identiteten deres. "Brand rights protection tool" gjør det mulig for bedrifter å flagge innhold som for eksempel utgir seg for å være dem, falske produkter etc. Dette nye verktøyet gjør at man skal få raskere hjelp når man rapporterer noe, og merkevarer som etterhvert har en rekke forespørsler som må ses på (altså som feks stadig opplever fake kontoer) kan bli kvalifisert til automatiske "takedowns" ved rapportering.

planelegge-innlegg-ig.PNG – Smood Social

4.

Instagram gjør det nå mulig å planlegge posting av innlegg i opptil 75 dager fremover i tid. Etter du har opprettet et innlegg, gå til advanced options og velg ønsket tidspunkt. Det er forresten lansert ny instagram.com på desktop som er enklere å bruke! Check it.

gruppe-story-event.png – Smood Social

5.

Meta kommer med en haug av nye funksjoner for grupper på Facebook. Det blir mulig å poste Reels i grupper for å dele informasjon og historier. Man kan dele et offentlig FB-event for gruppen i IG stories. Det testes også oppdateringer for profilen, som å tilpasse informasjonen i "om meg" seksjonen og mulighet for å legge til et tegn i profilen din for å signalisere at du er åpen for å chatte. 

I tillegg kommer også flere nye funksjoner for gruppe-admins. De kan tilpasse farger, bakgrunner og fonter, en unik velkomst og tilpassede verktøy som medlemmene kan bruke når de poster. Det testes måter for administratorer å fremheve andre i gruppen som er de beste bidragsyterne, for eksempel ved å gi dem poeng. Det skal også bli lettere for administratorer å begrense og moderere, for eksempel innhold som sprer falsk informasjon. Administratorer skal også få mulighet til å opprette undergrupper for spesifikke emner, regioner eller anledninger slik at det blir enklere for medlemmene å navigere seg frem til innholdet de er mest interessert i.

Medlemmer skal få muligheten til å gi "community awards", altså dele ut priser til innlegg de ser på som spesielt verdifulle. Dette skal oppmuntre til deltakelse og engasjement.

gruppe-ig.png – Smood Social

6.

Instagram tester "gruppe-profiler"! Altså at man skal kunne bli med i en gruppeprofil og dele stories, poster i feed og Reels med gruppens medlemmer. Dermed kan man samle seg med andre med felles interesser også på Instagram.

Per nå kun i Canada.

7.

Instagram ruller også ut muligheten for å tagge produkter i Reels via publisering fra tredjeparts-plattformer som Later og Sprinklr. (allerede mulig ved direkte posting).