1.
Nervøs for å poste på Insta? Vel, en del profiler får i hvert fall litt prestasjonsangst. Og derfor er Instagram nå rause og lanserer Reels Trial! Dette gjør det mulig å dele Reels til andre enn følgerne med det formål å "teste" innholdet først. IG uttaler at de ofte hører fra profiler/influencere at de er nervøse for å poste for mye eller å prøve nytt innhold som går utenfor deres nisje på Instagram i tilfelle følgerne ikke liker det.
Med Reels Trial kan de poste reels som blir vist til ikke-følgere først for å se hvordan innholdet fungerer. Disse videoene vil ligge i en egen utkast-seksjon på profilen, og vil ikke være synlig verken i grid eller reels-tabben på profilen de første 72 timene. Etter 24 timer får du se nøkkeltall so visninger og engasjement for å se hvordan den fungerer. Du kan også slå på automatisk posting i grid etter 72 timer dersom IG klassifiserer den som en "hit".
2.
Vil Instagram gi oss mulighet til å skjule visninger på Reels? Det skal i alle fall være i en slags tidlig testfase, men det vil absolutt ikke si at det kommer. På linje med å skjule likes er grunntanken fin, og det å skjule visninger kan føre til at folk sjekker ut flere videoer i stedet for å gå direkte til de med flest views. Men det kan også oppfattes litt vanskelig å få riktig inntrykk når du kommer inn på en profil. Fra et byrå-perspektiv gjør det også at det blir vanskeligere å vurdere profilene og deres potensiale, i tillegg til at det blir vanskeligere å estimere CPM. Da kreves det mer innsyn og data fra profilen direkte.
3.
Snap wrapper opp glansåret 2024 og deler hva som har fungert aller best på plattformen deres. Noen interessante take-aways:
- Sport er stort! 25 millioner minutter er brukt på sportsinnhold i Spotlight globalt⚽️
- Commercials, Snap ads og AR linser får 5 ganger mer oppmerksomhet sammenlignet med andre sosiale medier plattformer. Tar vi AR ut av miksen og kun ser på video på Commercials og Snap ads er oppmerksomheten 2 ganger så høy, og både skippable og non-skippable formatene har påvirkning på lang sikt. Commercial fungerer best også på kort sikt. De har også funnet at selv om Gen Z generelt bryr seg mindre om reklame, så har de høyere oppmerksomhet på reklamens første 8 sekunder sammenlignet med eldre aldersgrupper👀
- Beauty linser gir høyest engasjement sammenlignet med øvrige linser (i USA i alle fall)💄
- Snapchattere liker å se reise-innhold. Over 73 millioner timer av slikt innhold er sett på Spotlight i løpet av 2024🌍
Vil du ta et dypdykk kan du det her.
4.
Tidligere i år kom Meta med et nytt system for å hjelpe profiler å unngå konto-straff ved posting av innhold som bryter retningslinjene på Facebook. De som bryter reglene første gang får mulighet til å gå gjennom en "utdannings-prosess" rundt de spesifikke retningslinjene de har brutt for å få advarselen fjernet. Dette gjelder forøvrig ikke mer alvorlige brudd på retningslinjene, og dersom du fortsetter å bryte retningslinjene, selv om du tar disse kursene så vil du fortsatt få konto-straff. Fy seg.
Funksjonen blir nå også rullet ut på Instagram!
5.
Pinterest titter inn i spåkula og kommer med sine trend-spådommer for 2025🔮 Her nevnes blant annet fargen kirsebær (på alt fra solbriller til sminke), rokokko, havfrue-estetikk (Arielsthetic?), moderne surrealisme (spesielt i borddekking og blomsteroppsatser), goth og middelaldersk (tenk antikk og chains), dukke-estetikk (pastellfarger, charms og generell søthet), og MYE MER.
Se inn i spåkula på Pinterest sitt inspirerende univers her.
6.
Meta ruller ut muligheten for følgere å svare i broadcast-channel💬 - dette har ikke vært mulig tidligere, hvor det kun har vært en enveis-kommunikasjon fra eieren av kanalen. Det blir med andre ord mer likt en gruppe chat, men en viktig forskjell er at svar fra følgerne i kanalen blir liggende i en tråd som du aktivt må "åpne" for å se.
Det blir også mulig for kanal-eiere (hvis det er lov å si) å poste spørsmål (som en Q&A) som følgerne kan svare på med tekst og bilder i 24 timer, i tillegg til at de kan like andres responser. Det kommer også flere performance-tall for å få bedre innsikt i aktiviteten i kanalen som hjelper med å forstå hva som fungerer og ikke.
7.
Instagram tester ut enda en collage funksjon! Er du en Smood SOME-nytt tilhenger så husker du kanskje at vi har nevnt tidligere hvor hipt collage er om dagen. Noen brukere har nå mulighet til å poste en collage av bilder fra kamerarullen sin til stories.
8.
Instagram utvikler også stadig nye DM-funksjoner. Nå kan du gi kallenavn til andre i gruppechatten, og det kommer også 17 nye sticker-pakker du kan slå deg løs med. Det skal også bli mulig å dele live-lokasjon av hvor du befinner deg i opptil én time, i tillegg til å pinne et spesifikt sted for å enklere kunne møtes (genialt når man er på festival feks, mvh ihugga festivalgåer).
9.
Har du hørt om TikToks Symphony Creative Studio? TikTok legger nå til nye AI verktøy som gjør det mulig å generere videoklipp basert på produktbeskrivelse eller URL. Her kan nok sluttresultatene være av variert kvalle, men det er vel verdt en test - spesielt for merkevarer som ikke sitter på materiellet de trenger eller har nok kunnskap om hva som fenger på plattformen. Videoene som blir generert skal bli laget i typisk TikTok stil og følge populære trender. Og ikke nok med det! Du kan også legge til en digital avatar som sier det du ønsker, på flere mulige språk! Slike avatarer har allerede rukket å bli svært populære i Kina, der de har live-sendinger 24/7 og drar inn massevis av cash.
PS: Vi har gjort litt testing og det er en del forbedringspotensiale her 🫠
10.
Dette har du kanskje sett allerede, men du kan nå få offentlige kommentarer på storyene dine på Instagram! Hvis du har haters og helst would rather not, så kan du gå inn på innstillinger å slå av funksjonen. Evt velge at kun personer du følger kan kommentere. Spørsmålet er - kan du stole på dem til å holde seg på matta?
11.
OpenAi har nettopp lansert Sora, sin nye video AI-plattform som kan generere tekst til video. Teknologi-tester Marques Brownlee har testet Sora en stund, og omtaler noen fiffige funksjoner som "remix"-verktøyet hvor brukeren kan finjustere videoer med tekstprompter og storyboard-funksjonen, som lar brukerne skape sammenhengende scener. Det finnes også en foto-til-video-funksjon. Brownlee drar også frem at Sora har noen problemer med å generere realistisk fysikk og det er også vanskelig å involvere offentlige personer eller opphavsrettsbeskyttende karakterer. Men utover dette er nyheten utrolig spennende, og det er bare å glede seg til det kommer til Norge. Det skal bli tilgjengelig gjennom Chat GPT Plus (som koster 20 dollar/mnd).
12.
Dynamisk annonseinnhold avvikles i Meta ads manager. Dette oppsettet gjør at du kan legge inn flere bilder i samme annonse. Erstatningen fra Meta er den nye funksjonen "fleksibelt annonseformat", noe som strengt tatt ikke er helt det samme siden det bare tar utganspunkt i ett bilde. Men Meta setter pris på å ha flere annonser å optimalisere blant, så det kan uansett vær bedre for algoritmen at du setter opp de ulike bildene du har i ulike ads. Bare ikke sett opp for mange.
13.
Nå har annonsene kommet til Bereal! Tilbake i juni meldte vi om at Bereal hadde blitt solgt til et fransk videospill-selskap kalt Voodoo, og at de hadde planer å legge annonser i appen og øke brukerbasen fra 30 til 100 millioner. Nå er altså annonsene kommet, og etter en ekstremt begrenset spørreundersøkelse på kontoret er folk positiv til formatet!
14.
Mosseri sier at det nå skal bli mulig å tilbakestille anbefalt innhold på IG. Dette betyr at dersom du ikke liker veien algoritmen din har gått, så kan du bare begynne fra scratch! Så hvis det har blitt litt mye sminkevideoer, tynne og rike folk, eller noe annet du ikke er keen på lenger så kan du gå inn på innstillinger, foreslått innhold og velge å tilbakestille der altså.
Av: Trine Slagnes
Kilder: Mashable, The Verge, Social media today, Meta, Snapchat, Later, TikTok, Google, itavisen.no