Hopp til innholdet

SOME-nyheter november 2024

Reddit er oppe og nikker, Spotify og Netflix deler av seg selv og Meta er fleksibel.

1. – Smood Social

1.

ENDELIG. Nå kan du segmentere på byer i Norge på TikTok!🌏 Frem til nå har vi måttet klare oss med hele Norge, noe som ekskluderer mange merkevarer som kun er relevante i spesifikke områder av det langstrakte land. Vel, nå er det bare å slå seg løs for lokalsjappa på Tveita.

2.

Nå kan du legge til musikk på annonsen din i Snapchat, direkte i ads manager. Denne funksjonen har vært tilgjengelig både på Meta og TikTok en stund, og nå følger Snap etter.

Her kan du velge blant en rekke generiske lydfiler i spennende sjangre som EDM, hip hop, pop og ambient. Musikken kan legges på både bilder og videoer (obs: videoen du laster opp må ikke ha lyd fra før, for da mikses den sammen med musikken du legger på hehe).

3. – Smood Social

3.

Nå har det kommet collab/samarbeidsinnlegg på TikTok! Per nå er funksjonen i beta og tilgjengelig for utvalgte kreatører. Du kjenner sikkert igjen funksjonen fra Instagram, hvor du da ser at det er flere personer som har lagt ut et innlegg. Dette er brukt vel så mye av merkevarer som av privatpersoner - klassisk ved en graviditet, forlovelse og andre begivenheter (du kjenner typen).

Det positive med dette er at en post ikke gjør det dårligere bare fordi en annen har lagt ut samme (noe som faktisk skjer med algoritmen til TikTok). Så dette øker heller sjansen for at det innlegget gjør det bra (og kun blir postet én gang). OBS: Muligheten for å tagge personer i innholdet blir utfaset i utviklingen av denne nye funksjonen.

Sirklene + tallet 3 indikerer at innlegget er lagt ut sammen med flere (3 i dette tilfellet) 👉

4. – Smood Social

4.

Metas metaverse satser stort på VR og vil gjøre det til en større del av hverdagslivet. Her vil utdanning spille en viktig rolle - Meta vil inngå samarbeid med diverse universitet i USA og UK for å teste de nye utdanningsmulighetene til Quest enhetene (som VR briller)👓 Universitetene (blant annet University of Glasglow og Imperial College London) vil få lærere som tester VR og XR prototyper i klasserommene. Dette vil både gi Meta feedback på potensielle forbedringer, men vil også gi studentene tilgang til hjelpemidler som ellers ville vært dyre eller umulig å få tak i.

På sikt vil produktene bli tilgjengelig til stadig flere utdanningsinstitusjoner, og åpne mulighetene for mer praktiske og fysiske opplevelser for å forbedre læringen.

I tillegg til dette vil Meta jobbe med Victory XR for å utvikle de første "metaversitetene" i Europa. Her skal studenter kunne delta live på forelesninger fra andre steder, men føle at de befinner seg på fysisk campus.

5.

Pinterest hadde en stor oppsving i ukentlig bruk i Q1 i år blant aldersgruppen 18-39 år (her er folk flest månedlig og ukentlig innom). Bruken gikk ned i Q2, men er nå på vei opp igjen og er fortsatt mye høyere enn i 2023. 7% av befolkingen bruker plattformen ukentlig, 11% månedlig.

6.

Det blir nå mulig å booste/fremme flere typer innlegg på Instagram. Det har tidligere vært noe begrenset hvilke poster som er tilgjengelig for fremming, men nå skal du kunne legge penger på innhold med GIFs, stickers og musikk.

Akkurat hva som nå er lov og ikke er noe uklart, så her må du faktisk bare prøve deg frem. Og dersom musikken er copyrightet (?), så skal du nå få mulighet til å bytte den ut fremfor å ikke få fremme i det hele tatt. Men husk - dersom du har Metas annonse-frie abonnement så får du ikke fremmet noe i det hele tatt per nå:(

7. – Smood Social

7.

TikTok kommer med en ny musikkintegrasjon i form av "del til TikTok" mulighet, som gjør at du som bruker kan dele musikken du hører på fra Apple Music og Spotify til TikTok🎵 Du får også flere stickers som du kan bruke for å vise frem musikken. Forskning viser at TikTok-brukere i mye større grad oppdager og deler ny musikk på TikTok sammenlignet med andre plattformer, og at 75% av brukerne oppdager nye artister via TikTok.

Nå mangler vel egentlig bare muligheten til å kunne trykke seg direkte til Spotify fra TikTok, så skal jeg være happy!

8. – Smood Social

8.

Reddit har sett god vekst den siste tiden. Mye kan skyldes den nye avtalen med Google, hvor Reddit nå i større grad dukker opp som søkeresultat i Google. I følge The Information har plattformen gått fra 66 millioner daglige bruker sist oktober, til nå 97 millioner. Over tid ser det ut til at flere av de besøkende (også fra Google) blir til aktive brukere, som kan love godt for Reddit.

I Norge er det ca. 2,8 millioner personer med profil på Reddit. 62% av dem er mellom 16-35 år, hvor 73% er menn og 27% er kvinner. 41% av brukerne er daglig aktiv, og 78% er aktiv hver uke.

9. – Smood Social

9.

Du har kanskje lagt merke til Linkedin sin nye vertikale video-feed? De rapporterer om en sterk oppsving i videovisninger siste kvartal, og en 36% økning i videovisninger siden forrige år.

Nå kommer de med noen råd for å lykkes med den nye typen "TikTok-innhold" de har lansert på plattformen sin (for å trekke til seg yngre brukere). I hovedsak: Videoer som er under 2 minutt, men over 15 sekunder fungerer bedre. Inkluder en relevant beskrivelse på videoen. Post videoer som har større sjanse for å vekke engasjement gjennom kommentarer og delinger. Hva du ikke skal poste: Innhold som er veldig reklamete, og videoer som er uten tekst eller klar kontekst.

10. – Smood Social

10.

Det kommer stadig flere AI-muligheter i annonseoppsettet til Meta, og det nyeste tilskuddet er Flexible Media. Denne funksjonen gir Metas systemer muligheten til å flekse, og bruke ulike bilder for ulike plasseringsgrupper.

Dette er jo allerede mulig å tilpasse selv (for eksempel at man laster opp 9x16 formater på stories- og reelsplasseringer), men med Flexible Meta skal visst Meta få bestemme dette selv (hjelp?). Det er gode grunner til å være skeptisk til de automatiserte løsningene til Meta, da det raskt kan gå på kompromiss med brandingen til merket. Men algoritmen måler jo også hvilke annonser som fungerer best og optimaliserer deretter, så noe lit burde man kanskje kunne sette her.

11.

Snap har lansert en integrasjon med Google Analytics! Med denne løsningen får du data fra GA direkte i Ads Manager for rapportering. Dette kan bidra til å synliggjøre verdien av Snap-annonsering i større grad. Løsningen er per nå i beta og kun tilgjengelig for utvalgte, men blir nok rullet ut til almennheten etterhvert.

12.

Redd for at barna ser ting de ikke burde se på sosiale medier? Nå skal Meta ta i bruk AI (tru det eller ei) for å finne yngre brukere som har løyet om alderen sin i appene, slik at de kan unngå å eksponere dem for potensielt skadelig innhold. Her vil Meta kategorisere brukere i to aldersgrupper (yngre og eldre enn 18 år), basert på personens konto. Programvaren går gjennom profilen og ser på følgere, hvilket innhold brukeren engasjerer seg med, og kan til og med finne GMD innlegg laget av venner for å avsløre alderen til personen.

13. – Smood Social

13.

Netflix har lagt til muligheten for å lagre og dele klipp på sosiale medier fra filmen eller serien du ser på. Funksjonen heter "Klipp", intuitivt skal det værra, og er rett og slett en klippefunksjon tilgjengelig via Netflix-spilleren på mobil. Etter du har lagret et klipp kan du dele det videre til feks Instagram stories. Klippet vil inkludere en link til programmet og på denne måten effektivt promotere innhold fra Netlix.

Nedsiden her må jeg si er bildene som kommer opp på Instagram stories for å vise klippet. Her får du servert et fullskjermsbilde som ser ut som en utendørs reklameplakat, og det eneste som indikerer at du ikke er en sinnsyk Love is blind fangirl er en mini-link øverst i venstre hjørne som fører til klippet på Netflix. Jeg mistenker at de fleste av mine venner hadde trodd at jeg var hacket om jeg hadde publisert noe som dette, så det er jo litt nedtur for Netflix. Her kan det jo også tyde på at noe fortsatt er i teste-fasen (eller?!), så vi får håpe det utbedres - for alles skyld.

14.

Wow. Kvaliteten på videoer på Stories og Reels kan faktisk bli forverret eller forbedret basert på engasjementet videoen får! Adam Mosseri sa nylig følgende: “In general, we want to show the highest quality video we can when someone is watching a Story or Reel […] But if something isn’t watched for a long time, because the vast majority of views are in the beginning [after initial posting], we will move to a lower quality video, and then if it’s watched again a lot, then we’ll re-render the higher quality video.”

15. – Smood Social

15.

Som vi tidligere har nevnt i SOME-nytt så blir deling stadig større på Instagram, og delt innhold blir mer prioritert av algoritmen. Nå tester Instagram en funksjon de kaller "sosialt bibliotek" hvor alle innlegg du har engasjert deg med blir lagret. Hvem har ikke leita seg gærn etter noe de har delt med noen, for å bare måtte gi opp i mylderet av meldinger? #snikskryt #populær. I det sosiale biblioteket vil du altså nå kunne finne alt du har delt, likt eller lagret (de to sistnevnte finnes forøvrig allerede).

16.

Kanskje den største sosiale medier nyheten av dem alle! Verdens beste sosiale medier byrå Smood søker folk! Gi en lyd til stine.myrvang@smoodsocial.no hvis du kunne tenke deg å jobbe hos oss<3

Av: Trine Slagnes

Kilder: Mashable, The Verge, Social media today, Meta, Snapchat, Later, TikTok, Google