1.
Har du som oss sett at Instagram plutselig har fjernet swipe knappen på story-annonser og erstattet den med CTA-knapp (slik som ble gjort for organiske stories i fjor)? Det høres kanskje ut som en liten endring, men her kan man ende opp med å være ganske uheldig dersom knappen legger seg over viktige elementer i annonsen. Vi vet ikke om denne løsningen har kommet for å bli ennå, men vi vil anbefale å ta høyde for ny safe zone som nå er 330px der nede. #staysafe💚
2.
Instagram notes er her!📝 Notes er ifølge Instagram en ny måte å dele tanker på, og å se hva vennene dine driver med. Det er korte tekster på opptil 60 tegn. For å lage et notat, gå til toppen av innboksen, trykk på profilbildet ditt som ligger der med "+" tegn og del hva du tenker på. Du kan velge å dele med følgere som du følger tilbake, eller nære venner. Notater vil ligge på toppen av innboksen til disse personene i 24 timer. Svar på notatet mottas som DMs i innboksen. Kun tilgjengelig for privat-personer for obvious reasons.
3.
Er du en av dem som har savnet muligheten til å se hvordan de ulike tekstene man kan legge inn som options i Meta-annonsene har prestert? Dette var borte i en lengre periode, og vi oppdaget plutselig at det nå er tilbake i egendefinerte rapporter💚
Report - export table data - dynamic creative asset: text - et voilà. Så er det bare å gosse seg med resultatene.
4.
For en tid tilbake, nærmere bestemt i november, kom vi med nyheten om at det var mulig å planlegge IG-innlegg frem i tid via appen. Dette var uheldigvis en kortvarig glede som raskt forsvant igjen (sikkert noe testing), men nå er det endelig lansert. Etter du har opprettet et innlegg, gå til advanced options, «planlegg dette innlegget» og velg ønsket tidspunkt.
5.
Apropos nye muligheter for innlegg på Instagram (for de med bedriftskonto), nå kan du også lage innlegg med påminnelse om et arrangement. De som ser innlegget kan trykke på den lille bjellen🔔 på innlegget for å se navn, tid og sted for eventet, og eventuelt velge "påminn meg" om de ønsker det. Dette kan også deles i stories. Obs: Eventet må være minst 1 time og maks 3 mnd frem i tid. Du kan ikke gjøre om slike innlegg til annonser (sponse opp).
6.
Tro det eller ei - enda flere KNAPPENYHETER!
Legg til en knapp i IG-innlegget ditt som oppfordrer til å sende deg en melding. Knappen leder til DM-seksjonen (meldinger) og vil vises på bunnen av innlegget ditt.
Legg til en handlingsknapp i selve profilen. Det kan enten være "bestill mat", "book nå", "reserver" eller "legg til kundeemneskjema". De tre førstnevnte krever integrasjon gjennom en partner.
Velger du å legge til et kundeemneskjema kommer det en "finn ut mer" knapp på profilen din ved siden av melding og kontakt. Der kan potensielle kunder trykke og legge igjen informasjonen sin. Dette vil sende et varsel om nytt kundeemne til profilen - man kan igjen videresende dette til mailen som IG-kontoen er registrert med.
7.
TikTok har lansert et nytt verktøy for å få enda mer innsikt i video-annonsene dine📈 Under rapporter og video insights kan du se topp 5 videoer basert på parameteret du selv ønsker (CTR, spend, CPC, CPM etc). Du kan også gå inn på hver enkelt video og se hvor i videoen folk klikker, dropper av etc. Spennende og lærerik innsikt!
8.
Instant Article fjernes fra Meta både som funksjon og annonse-plassering. Må ikke blandes med Instant Experience som fortsetter å være et konge format.
9.
Advantage shopping+ kampanjer er nå lansert for mange i ads manager🛍 Dette er et alternativ til kjøpskampanjer som skal være spesielt tilpasset always on og nettbutikk. Vi har fått tilgang på utvalgte kunder og tester nå dette. Mer om denne funksjonen neste måned! TBC. Følg med.