Hopp til innholdet

SOME-nyheter august 2022

Algoritmekluss fra IG, Snapchat «Family Center» og nye, smarte løsninger på Linkedin

skjermbilde-2022-08-09-kl.-08.52.42.png – Smood Social

1.

Instagrams nyeste oppdatering gjør blant annet at feeden nå består av en blanding av kontoer du følger, i tillegg til en rekke "anbefalte innlegg" - altså innlegg fra personer du ikke følger, basert på algoritmen din (ikke ulikt slik TikTok fungerer). Oppdateringen har fått mye klager verden over, mye fordi innlegg fra de man faktisk følger forsvinner blant alt det andre man får opp (kjipt for både de som følger og de som publiserer). Nå har Instagrams CEO Adam Mosseri svart på kritikken. "Oppdateringen er ment til å hjelpe brukere med å oppdage nytt og interessant innhold". Mosseri sier også at dette foreløpig er en test, men at Instagram også ønsker å satse mer på Reels-videoer fremover. Vi kan med andre ord forvente en hel del Reels-videoer i feeden fremover. Mange influencere og innholdsskapere reagerer på dette, og mener rekkevidden på bilde-innlegg er lavere enn før, hvilket gjør at de "tvinges" til å lage videoinnhold. To be continued! Tips: du kan midlertidig slumre anbefalte innlegg ved å trykke på de tre prikkene på innlegget - deretter "ikke interessert", og så velge "slumre alle anbefalte innlegg i 30 dager".

skjermbilde-2022-08-09-kl.-09.32.04.png – Smood Social

2.

Instagram vil gjøre det lettere å finne virksomheter i nærheten. Via et søkbart kart kan du oppdage populære virksomheter nær deg, og sjekke ut innlegg folk har lagt ut om spesifikke steder. Hvis noen har tagget et sted i en Story eller et innlegg kan man trykke på lokasjonen for å komme til kartet. Beveger du deg rundt på kartet får du også se hva annet som finnes i det området. Du får også tilgang til kartet ved å søke etter steder fra "explore"-tabben (forstørrelsesglasset vettu🔎) og gå inn på "steder". Vel inne kan du filtrere søket ned til f.eks. restauranter, barer og parker.

skjermbilde-2022-08-09-kl.-08.52.28.png – Smood Social

3.

LinkedIn gjør det nå (endelig) mulig for bedriftssider å kommentere på innlegg! Tidligere var dette en noe kronglete prosess der man var avhengig å være @nevnt, følge spesifikke #hashtagger eller i verste fall kode innlegget. Nå er det derimot bare å klikke på profilbilde-ikonet nederst i et kommentarfelt, og velge hvem du vil svare som.

linkedinleadform.png – Smood Social

4.

Nå kan du samle leads direkte fra LinkedIn-siden din! Folk som besøker siden din, kan da sende inn sin kontaktinformasjon via et autoutfylt skjema med tilpasset tekst. Du kan enkelt laste ned informasjonen som kommer inn som en .csv-fil fra Lead Analytics-delen på siden din. Denne er kanskje spesielt lur for bedrifter som selger tjenester, men er også enda en fin inngang for potensielle kunder!

skjermbilde-2022-08-09-kl.-09.32.14.png – Smood Social

5.

Snapchats nye "Family Center" lar foreldre holde koll på hvem barna deres snakker med i appen. I dét både barn og forelder aksepterer, vil foreldre kunne se barnas vennelister samt lister over kontoer de har engasjert seg med de siste syv dagene (de vil ikke kunne se hva de snakker om). Skulle det mot formodning være noe oppsiktsvekkende med hvem de er venn med eller følger, kan foreldrene rapportere kontoene.

img_5641.PNG – Smood Social

6.

Lever det en lesehest i deg?🤓 TikTok har startet egen bokklubb! Hashtaggen #BookTook har i skrivende stund over 69 milliarder visninger, og nå har TikTok UK tatt det et steg videre. De har plukket ut fem prisvinnende forfattere som skal guide lesere gjennom en ny bok hver måned, og på slutten av hver måned vil det holdes en TikTok-direktesending for å diskutere månedens bok. Du deltar enkelt ved å søke etter hashtaggen #BookTok på TikTok. Per nå er det mulig for alle å delta - mon tro om dette forblir en gratis funksjon eller ei?

img_5612.PNG – Smood Social

7.

Du har kanskje fått med deg den nye bilde-appen BeReal, der man får varsel én vilkårlig gang om dagen og tar bilde med både bak- og frontkamera, slik at man viser hva man gjør der og da? Vel, nå ser det ut som Instagram har tatt litt inspirasjon til måten å ta bilder på (se bilde). Funksjonen er foreløpig kun tilgjengelig for Story.