Hopp til innholdet

SOME-nyheter juli 2022

Reels-template, BeReal og NFTs.

sensitive-content.png – Smood Social

1.

Instagram sin "Sensitive content control" ekspanderes til flere steder på plattformen (tidligere forbeholdt Explore). Siden de automatisk viser innhold fra personer man ikke følger når de anbefaler innhold prøver de nå å begrense å vise innhold som kan oppfattes som sensitivt, for eksempel vold eller legemidler.

Det finnes tre settinger: Mer = Mulighet til å se mer sensitivt innhold, Standard = mindre sannsynlighet for å få opp sensitivt innhold, Mindre = sjanse for at sensitivt innhold dukker opp er enda mindre. Du kan justere hvilken setting du ønsker under innstillinger - konto - innstillinger for sensitivt innhold.

ig-visuell-identitet.png – Smood Social

2.

Instagram oppdaterer sin visuelle identitet og lanserer en egen font! Fargene er mer levende (men fortsatt de samme). Fonten heter Instagram Sans og skal være mulig å bruke globalt (altså inkludere tegn fra alle land).

messenger-anrop.png – Smood Social

3.

Messenger får egen samtale/anrops-fane! Det gjøres over 300 millioner video- og taleanrop på Messenger hver dag, og nå får funksjonen tilgjengeligheten den fortjener. Per nå består messenger av fanene "chat" - "personer" - "historier". Nå vil altså "anrop" legge seg i menyen.

digitale-samleobjekt.png – Smood Social

4.

NFTer (non-fungible tokens) har blitt brukt i flere år nå som bevis på eierskap, dette er spesielt vanlig på lett reproduserbare bilder og videoer. Følgere og fans kan støtte sine favorittkreatører gjennom å kjøpe "digital collectibles" (digitale samleobjekt), feks bilder, videoer og musikk som NFTer. Instagram har nå startet å teste "Digital collectibles" i USA - altså at kreatører kan dele sine digitale samleobjekt på Instagram. Dette gjør de gjennom å koble til en digital lommebok og dermed ha mulighet til å velge hvilke NFTer de vil dele. Når en kreatør eller samler (kjøper) poster et digitalt samleobjekt vil det ha en shimmer-effekt og kan vise offentlig informasjon, slik som beskrivelse av NFTen.

snapchat-delte-stories.PNG – Smood Social

5.

Snapchat har lansert Shared Stories / Delte Stories. Dette skal gjøre det enklere for brukerne å delta og dele. Delte stories gjør det mulig for brukere som har blitt lagt til i en gruppe og også legge til venner for å gjøre gruppen større og gjøre deltakelse enklere - for å få med hele fotballaget, vennegjengen og kollegaene på moroa som Snap sier selv.

For å starte en Delt story gå til profilen din, trykk på profilen/avataren din, ny story og deretter velg "Ny delt story" (til forskjell fra privat story). Deretter velger du de personene eller gruppene du ønsker fra vennelisten din som da kan bli med å legge ut i denne storien, se andre medlemmer og invitere egne venner. Delte stories legger seg som et eget felt på profilen din slik at den etter du har laget den er enkel å finne, og du kan gi den et eget navn, feks "Gjengen på jobb delt story".

reels-template.png – Smood Social

6.

Instagram lanserer nå Reels Templates. Med denne funksjonen kan man enkelt kopiere timingen på klipp fra en eksisterende Reel og dermed spare masse tid. (Tidligere har man måtte gjette hvilke lengder man trengte for å synce det opp med en spesifikk lyd og manuelt justere klippene). I tillegg kan man nå importere egen lyd! Og bruke interaktive stickers (som man allerede har på stories). Tiden på Reels har forøvrig blitt forlenget til 90 sek!

bereal.png – Smood Social

7.

Har du fått med deg det nye sosiale mediet BeReal? Selv om det kom for mange måneder siden har det nå begynt å vokse. Plattformen har som mål å vise den ekte versjonen av folk (til forskjell fra tilglanset og filterbelagt). Bildene som legges ut er kun tilgjengelig i et døgn, slik som stories.

tiktok-venner.png – Smood Social

8.

TikTok har endret "discover" taben i menyen til en "friends"/"venner" tab. Her kan man knytte til kontakt-listen for å finne ut hvem av vennene dine som er på appen. Venne-tabben vil også foreslå kontoer som du kanskje kjenner til.

9.

Dere husker kanskje at vi i forrige some-nyheter nevnte at Instagram testet å kunne pinne/feste innlegg på toppen av profilen? Dette er nå mulig! Gjøres via de tre prikkene når du er inne på et innlegg i profilen din. Spesielt interresant for merkevarer som ønsker spesifikt fokus i en utvalgt periode, og profiler som gjør samarbeid og liknende.