Hopp til innholdet

SOME-nyheter oktober 2022

Flere nye Linkedin-funksjoner, TikTok hermer etter BeReal, nye annonseplasseringer og semi-hemmelige notater på Instagram.

img_0328.PNG – Smood Social

1.

Linkedin lanserer flere nye features til bedriftssider. Rulles ut forløpende. 

  • Medlemmer kan nå velge mellom ulike forhåndslagde templates/maler når de skal poste et innlegg hvor de kan tilpasse med tekst, fonter og farger. Dette er via mobil-versjonen av appen.

  • Klikkbare linker lar medlemmer gjøre om vanlige linker til visuelle CTA-knapper som kan plasseres der man ønsker i posten.

  • Det er nå mulig å feste/pinne kommentarer øverst i et innlegg.

  • En ny seksjon kalt "våre forpliktelser" lar bedriftene få frem hvilke verdier som er viktigst for dem for jobbsøkere å se. Dette vil ligge under "om" seksjonen og kan inneholde opptil fem verdier som for eksempel: Inkludering, mangfold, bærekraftighet etc.

skjermbilde-2022-10-06-kl.-15.16.54.png – Smood Social

2.

Nyhet: TikTok Now! Her har TikTok fått med seg hvor populært BeReal har blitt og prøver å slenge seg på trenden. Noen har funksjonen i TikTok-appen mens andre må laste ned en egen app som heter TikTok Now. Funksjonen er rett og slett helt det samme som BeReal - ila dagen får du et varsel om å poste, du tar to bilder fra ulike vinkler og kan ikke legge på noe filter, og må poste selv for å se hva vennene dine har postet.

3.

Facebook tester nå "post-loop" videoannonser med varighet opp til 10 sekunder som starter å spille etter en Reel har blitt vist én gang (en loop). Meta sier at brukerne kan skippe annonsen om de ønsker og når de gjør det (eller annonsen er slutt) vil Reelen begynne å spille igjen.

Meta eksperimenterer også med horisontalt scroll-bare bildekarusell-annonser som ligger på bunnen av Facebook Reels.

skjermbilde-2022-10-06-kl.-13.07.05.png – Smood Social

4.

Har du fått med deg de nye B2B segmentene i Meta? Du kan nå nå ut til beslutningstakere og helt nye bedrifter (startet opp siste året).

skjermbilde-2022-10-06-kl.-13.20.28.png – Smood Social

5.

Nå kommer det flere annonseplasseringer på Instagram. Det finnes allerede annonser når man scroller i Explore/utforsk delen, men nå skal det bli mulig å plassere annonser direkte i utforsk-griden, når man går inn på denne fanen i appen. I tillegg tester nå Instagram å plassere annonser når man scroller seg gjennom innlegg på noens profil! Dette vil i hovedsak være offentlige profiler (hvor personen er over 18 år). Instagram ruller tydeligvis også ut et program for utvalgte profiler som skal kunne tjene på dette.

6.

Noen har kanskje fått med seg at Linkedin reach er litt ute og sykler om dagen. Tidligere i høst ble den gjort om til å kun vise et anslag på reach, og nå er den helt borte. Den gode nyheten er at Linkedin lover at det er kortvarig, og at vanlig reach skal komme på plass igjen tidlig neste år.

skjermbilde-2022-10-06-kl.-14.45.02.png – Smood Social

7.

"Vis mer" og "vis mindre" knapper vil begynne å dukke opp under poster fra venner og på anbefalt innhold på Facebook. Ved å klikke på et av alternativene vil midlertidig øke eller minske hvordan liknende innhold er rangert for å få en mer tilpasset feed med innhold som brukerne faktisk vil se (slik at de skal bruke mer tid i plattformen). Algoritmen vil også utvikle seg og bli smartere og mer responsivt.

skjermbilde-2022-10-06-kl.-15.13.33.png – Smood Social

8.

Instagram tester en ny funksjon som lar deg lage et tekst-notat som er synlig for følgerne dine. Funksjonen kommer til å ligge i meldings-seksjonen, under søkefeltet. Følgerne vil ikke få beskjed om at du har lagt igjen et notat, men kan se notatet ditt i 24 timer og svare med en melding.