Hopp til innholdet

SOME-nyheter november 2023

TikTok triks og Black Friday tips, Instagram tester masse nytt og Linkedin forutser fremtiden.

1. – Smood Social

1.

Linkedin kjører på med stadig flere AI-løsninger🤖 Next up er "oppsummerings-verktøy" som skal spare deg for verdifull tid og hjernekapasitet. Ved hjelp av dette systemet (som i første omgang skal være tilgjengelig for premium brukere) slipper du å lese artikler eller stillingsutlysninger - Linkedin gjør det for deg, og sender deg et lite sammendrag. Her kan man jo med fordel stille seg spørrende til om dette er en verdifull innovasjon, spesielt på en plattform som Linkedin hvor fremvisning av profesjonell kunnskap er en del av byggestenene.

2.

Dersom bedriften din benytter seg av Salesforce som CRM-system kan du nå integrere løsningen med TikTok. Med en slik set-up kan leads enkelt overføres fra kampanjene til Salesforce og dermed følges opp internt.

3. – Smood Social

3.

For noen uker tilbake lanserte instagram "collaborative post" - altså muligheten til at flere legger til bilder/videoer i en karusell! Den som publiserer karusellen får muligheten til å godkjenne bildene eller videoene som noen prøver å legge til, og innlegget vil kun ligge på profilen til den som opprettet karusellen.

Bildene/videoene som blir lagt til av andre vil også vise den personens IG navn. En veldig gøy måte å få folk til å engasjere seg, og ikke minst handy etter en gøy fest eller heisatur. OBS: Estetikere med spesifikk grid-stil må kanskje holde seg unna denne🥴

4. – Smood Social

4.

TIPS! TikTok har kommet med ei litta guide til annonsører for motemerker. Du kan lese hele saken her: https://www.tiktok.com/business/en-US/blog/smb-fashion-tiktok

Men her er noen highlights (veldig Linkedin AI av oss😎): 54% av TikTok brukere som er på jakt etter nye klær bruker TikTok for å undersøke og lære mer om merker og nye produkter. 40% av TikTok brukere har kjøpt noe fra en motebutikk de har sett på TikTok. TikTok brukere er 1,2x mer tilbøyelig til å kjøpe noe umiddelbart etter de har sett noe på TikTok sammenlignet med andre plattformer.

Når det kommer til hva brukere ønsker fra motemerker på TikTok sier de at de blant annet ønsker promokoder og tilbud, give aways og konkurranser, spesielle events, how-tos og produktavsløringer.

TikTok anbefaler videre en strategi for plattformen bestående av always on organisk innhold, betalte "peak" perioder og samarbeid med kreatører. Når det kommer til innhold anbefaler de å blant annet promotere bestselgende produkt, hvorfor de er så populære og hvordan de ser ut på/i bruk. De anbefaler også å vise testimonials fra fornøyde brukere, behind-the-scenes til hvordan produktene lages, lister på hvorfor kjøpe produktet eller måter å bruke det på, og hvordan produktet kan brukes i hverdagen.

5. – Smood Social

5.

Du kan nå sette opp reminder-ads (påminnelse annonser) via ads manager🔔. Har du et event du vil fremme - dette kan være et faktisk event, men også et salg for eksempel (black friday tips!), så kan du lage en annonse som da får "påminn meg" CTA og når noen trykker på denne kommer det opp navn på eventet sammen med start- og sluttdato. Når noen velger at de skal få påminnelse vil de motta tre påminnelser totalt: dagen før, 15 min før og når eventet begynner.

Annonsetypen finner du under Engasjement - på annonsen - påminnelse. Annonsene vises per nå kun på Instagram.

6. – Smood Social

6.

Som på Snap og TikTok kan du nå lage en avatar av deg selv på Meta, og det er jo ofte litt artig bruk av tid. Avataren kan også brukes som profilbilde på Facebook.

7. – Smood Social

7.

Instagram tester ny oppdatering til Notes: Det skal bli mulig å legge til en liten selfie-video på denne plasseringen. Dette kan føre til at Notes-seksjonen oppleves mer levende og kanskje interessant? Notes er mega-hipt blant tenåringer - i juni rapporterte Meta at over 100 million tenåringer har delt notes.

8. – Smood Social

8.

Instagram tester også en ny funksjon på stories kalt "i nærheten" som vil vise offentlig innhold fra brukere og bedrifter i...wait for it... din nærhet🎯 Dette er allerede en sentral funksjon i den kinesiske versjonen av TikTok (Douyin) som bruker lokalt innhold til å promotere lokale bedrifter og for å drive mer engasjement. De sosiale mediene er som vi vet glad i å herme etter hverandre, og TIkTok har også eksperimentert med noe likende.

9. – Smood Social

9.

Og vet du hva? Instagram tester enda mer! Nemlig avstemming/polls i kommentarfelt! Det er gøy. Og en veldig fin måte å skape engasjement på. Du har kanskje lagt merke til at du nå også kan legge inn gifs som kommentar. Også gøy!

10. – Smood Social

10.

Nå blir det nesten for dumt, men vi kjører på med én til: Instagram tester cut-out sticker til story. Det er allerede mulig å gå inn i kamerarullen din og legge et annet bilde oppå storien, men det skal altså bli mulig å klippe ut en del av det bildet for å legge på story.

11. – Smood Social

11.

Linkedin har kommet med en ny type målgruppe, nemlig prediction/forutsigbar målgruppe🔮 Dette likner veldig på lookalikes publikum (som allerede eksisterer), men her kan man kun basere målgruppen på enten folk som har konvertert, fylt inn leads skjema eller er i en kundeliste. Til forskjell fra lookalikes på Linkedin kan man også med forutsigbar målgruppe velge størrelsen på publikummet.

12. – Smood Social

12.

Vi har skrevet om det før, men nå er det her: Meta abonnement (som en løsning på alle problemene). Er det en løsning på problemene? Det gjenstår å se, men Datatilsynet er mildt sagt skeptiske. Lurer du på noe rundt bruk av Meta eller vil ha gode råd er det bare å huke tak i oss i Smood<3

Av: Trine Slagnes

Kilder: The Verge, Social media today, Meta, Snapchat, Later, TikTok, Google