Hopp til innholdet

SOME-nyheter oktober 2023

TikTok + Google = sant, Reels oppdateringer og performance-porno.

1. – Smood Social

1.

Hakk i hel med nyhetene om at Meta flørter med tanken om å tilby annonsefritt abonnement (se forrige månedens nyhetsbrev), så kommer TikTok etter. Prisen TikTok vurderer å sette er ca. 60 kr i måneden (samme som Meta).

2. – Smood Social

2.

Now this is a saftig nyhet for oss performance-glade nerds<3 Meta lanserer muligheten til å planlegge fordelingen av spend slik at man kan optimalisere mot de viktigste dagene i en kampanjeperiode. Etter oppgitt periode går budsjettet automatisk tilbake til opprinnelig dagsbudsjett. Skal komme ila Q4!

3. – Smood Social

3.

Som du sikkert har fått med deg flommer folk fra Google til TikTok når de skal søke etter informasjon. Dette gjelder spesielt de yngre. Dette er naturligvis bad news for Google. Men i stedet for å gå til krig, ser det ut til at de går for "sammen er vi sterkere" taktikken og slår seg sammen med TikTok for å gi så gode søkeresultater som mulig. Koselig (og selvfølgelig smart). Noen TikTok brukere får nå opp mulighet til å klikke seg videre til Google etter å ha søkt i TikTok appen. På sikt vil man kanskje også få opp resultater fra Google uten å måtte forlate TikTok. Vi liker det.

4. – Smood Social

4.

Instagram kommer med mulighet for å dele stories til flere gruppelister. "Nære venner" har eksistert lenge, men nå kan du også ha grupper som feks "familie", "div situationships" og "vb jenter"🙋‍♀️

5.

Linkedin kommer med stadig nye AI-drevne løsninger og det nye tilskuddet er "Accelerate". Dette verktøyet vil automatisere hele prosessen når du setter opp en kampanje. Her får du da "anbefalinger på optimalisering for å nå riktig publikum med engasjerende kreativer som du kan justere før du publiserer kampanjen". Alt systemet trenger for å gjøre dette er tydeligvis kun en URL og så tråler systemet nettsiden og Linkedin-siden for å lage en ultimat kampanje.

Vi stiller oss litt skeptiske til at systemet skal lage materiellet basert på hva vi har sett av dynamiske kreasjoner fra Meta (liker spesielt når de legger "happy birthday" soundtrack på kjøkken-annonser), men vi gleder oss til å teste🤓 Usikkert når funksjonen kommer til Norge ennå.

6. – Smood Social

6.

TikTok-studier har vist at konverteringer på TikTok kampanjer er veldig under-attribuert på grunn av begrensninger med målemetoden "last click". Det velkjente problemet med "last click" er at brukere ikke klikker seg direkte inn fra annonsen selv om de ender med å kjøpe produktet senere. Og dette gjelder spesielt TikTok brukere som er på appen for å bli underholdt.

For å hjelpe problemet jobber TikTok med å implementere bedre målemetoder for å sikre mer korrekt rapportering av performance og vil rulle ut "Attribution analytics" i TikTok ads manager.

7.

Snap tester å tjene monesitas gjennom chatroboten sin - My AI. I samarbeid med Microsoft vil dette gjøres via deling av sponsede linker som relevante svar på spørsmål til My AI. Dette vil gjøres gjennom å matche nøkkelord til relevante promoteringer, feks en forespørsel som inkluderer "hårpleie" kan trigge promotering av hårprodukt. Veldig kul mulighet for annonsører, men her er det en hårfin (hehe) balanse mellom hjelpsomt og plagsomt.

Snap uttaler forøvrig at over 150 million personer har skrevet over 10 billioner meldinger til My AI, noe som gjør den til en av de mest brukte konsumer-chatbotene tilgjengelig.

8. – Smood Social

8.

Meta har annonsert noen kommende oppdateringer for Reels annonser. Collection ads skal nå også vises på Reels (ikke bare i feed og på story). Denne typen annonse er veldig fin for å vise frem produktene dine om du jobber i retail-bedrift.

Og ikke nok med det, det skal også komme "multi-destinasjon Reels karusell annonser" (prøv å si det raskt fem ganger). Disse annonsene vil gjøre det mulig for deg å lede brukerne til like produktsider basert på hvert av bildene som vises (så en vanlig karusell med andre ord) bare med plassering på Reels.

Det skal også komme en "swipe" funksjon som skal gjøre det lettere å bla seg videre til nettsiden for å være mer om produktene i annonsen. Dette vil nok kreve en atferdsjustering for brukerne som ikke er vant med å swipe på Reels, men det er en flott måte for merkevarer å dele mer informasjon.

9. – Smood Social

9.

Meta lanserer muligheten for å lage opprette flere Facebook profiler for å utforske ulike interesser, dele ulike interesser med ulike folk etc.

Du kunne kanskje tenke deg å skille mellom private og profesjonelle relasjoner (har jo fort blitt en god miks opp gjennom åra!) eller kanskje du vil holde en profil knyttet til et community du er del av og en annen kun til venner. Ved å lage flere personlige profiler kan du enklere bestemme hvem du deler hvilken informasjon med. Kanskje noe som vil gjøre at folk deler mer på Facebook?

10.

Vurderer du å lage noe treffende innhold på TikTok til Halloween?🎃 Her er hashtagene som er mest populære i Norge, som du både kan benytte på postene og bruke som inspirasjon til hvilket innhold du bør lage: #halloween, #halloweenmakeup, #halloweendecorations, #halloweencountdown, #halloweennorge, #halloweennights, #halloweenoutfits. (OBS: Hashtags kan du kun legge på organisk innhold, ikke på annonser).