1.
Skal du få en influencer til å selge produktet ditt kan det være lurt å inkludere Snapchat i miksen. I følge en amerikansk rapport kommer Snapchat seirende ut på spørsmål om noen har kjøpt et produkt etter å ha sett en influencer promotere det i appen. Dette støtter opp under undersøkelsen Snapchat selv har gjennomført (som nevnt i SOME-nytt fra august).
2.
Har du fått med den stickeren Rammer på Instagram story? Her lages bildet om til et polaroid som du må riste from å fremkalle. Shake it 🕺
3.
Snapchat har utviklet annonsemulighetene du har i samarbeid med profiler. Nylig lanserte Partnership ad gjør det mulig for profilen å enkelt generere en kode, som du kan legge inn i Snapchat business manager. Deretter kan du opprette en annonse basert på innholdet til profilen, hvor både merkevaren og profilen ligger som avsender.
4.
Facebook prøver å bli kulere blant de yngre (altså stakkar, det er jo aldri gøy å være taperen i gjengen). Men nå ser det altså ut som at de rykker opp i gradene / kommer inn i varmen / blir en del av crewet for de har faktisk hatt en økning i aktivitet blant yngre brukere de siste månedene. Dette gjelder også i Norge.
Dette forklares med at Facebook har stadig mer AI anbefalt innhold, noe som fører til at brukerne bruker mer tid i appen. Reels visninger har alene økt med 20%. Så for å utnytte denne tilflukten av brukere lanserer de blant annet "lokalt" og "utforsk" tabs, som inkluderer innhold fra Reels, Marketplace, grupper og arrangementer. "Lokalt" tappen skal hjelpe unge studenter som nylig har flyttet til en ny by med å finne steder å dra, grupper å bli medlem av og billigere ting på Marketplace. Per nå er dette bare tilgjengelig i utvalgte byer i USA.
5.
Som du kanskje vet ser kjøpsreisen, spesielt for de yngre, ganske annerledes ut nå enn den gjorde for noen år siden. En lineær last-click modell maler ikke et riktig bilde, og Snapchat har publisert ny innsikt om hvordan unge oppdager produkter og hvordan dette leder til kjøp.
Snap sier at yngre målgrupper bruker mye tid på å undersøke og oppdage produkter på sosiale medier, via influencere etc. før de konverterer. Last click attibusjon får ikke med seg det som skjer i upper-funnel prosessen og blir dermed ofte undervurdert i kampanjeløpet. Snapchat råder dermed merkevarer til å fokusere både på merkevarebygging og å drive konverteringer for å få et komplett bilde. Hear hear!
6.
Linkedin vil hjelpe med rapporteringen gjennom en ny guide til verktøyet Revenue Attribution Report. Dette rapporteringsverktøyet gir mer spesifikk innsikt i resultatene ved å synke CPM data med Linkedin business manager. På denne måten får du bedre oversikt over faktisk ROAS og performance. Den nye guiden er på hele 32 sider og går i dybden på rapportens funksjoner. Du kan lese den her.
7.
Snapchat jobber med å forbedre AI funksjonene sine og inkorporerer i den anledning nå elementer fra Google sitt Gemini AI system. Til nå har den største satsningen til Snap (My AI) blitt bygget på OpenAI sine GPT modeller, men de har nå funnet ut at det er mer å hente hos Google, spesielt når det kommer til problemløsning basert på visuell kontekst.
Her snakker vi kule muligheter som feks å ta bilde av en rekke snacks og spørre hvilken av dem som er sunnest, eller ta bilde av en tekst og få den oversatt. Plutôt cool (hvis du ikke kan fransk kan du ta bilde og få det oversatt av My AI) 🥖
8.
Pinterest videreutvikler collage-verktøyene sine med to nye interaktive collage muligheter: Collage remixing og collage deling. Collage på Pinterest gjør det mulig å klippe ut objekter (digitalt) og kombinere dem med andre utklipp for å lage interaktive bilder. Konseptet vet jo vi erfarne scrap bookene fra 90-tallet alt om😎
Med Collage remixing kan du redigere og jobbe videre med eksisterende collager som er laget av andre (det vil være en tag i hjørnet som viser hvem som laget det opprinnelige collaget). På denne måten åpnes det opp for mer deling av collager, og det blir også mulig å laste ned collager og legge dem inn i videoer for deling på andre plattformer. Her vil naturligvis pin-linkene forsvinne, men det vil følge med Pinterest-watermarks og mulighet til å dele linker via stickers på story.
Populariteten av collage stiger veldig, og Instagram eksperimenterer også med egne collage funksjoner. Pinterest har også sagt at de jobber med en annonsevariant. Så det er bare å finne frem saksa!
9.
TikTok forbedrer søk-annonsene sine. Tidligere har dette bare betydd at annonsene kan komme opp blant søkeresultater i appen som TikTok mener er relevante, men nå er det mulig å legge inn relevante søkeord for kampanjen selv!
Søke-annonser blir tilgjengelig for både trafikk- og konverteringskampanjer, og alternativet vil ligge på samme plass som før - under plasseringer i annonsesett-oppsettet. I følge TikTok bruker 57% av brukerne søkefunksjonen, og 23% søker etter noe innen 30 sekunder etter de har åpnet appen. Tiktok blir altså en stadig viktigere destinasjon for å oppdage nye produkter. TikTok uttaler også at merkevarer som kjører søke-annonser i tillegg til annonser i feeden ser en 20% økning i konverteringer.
10.
For noen uker tilbake var det tid for det årlige eventet Meta Connect. Den viktigste lanseringen her var Orion AR briller, som Meta påstår er de mest velutviklede AR brillene noensinne. Her skal du kunne ha flere vinduer åpne (som i en nettleser) og underholdning på storskjerm i tillegg til hologrammer av personer.
Brillene er ganske chunky (og mye større enn Metas smartbriller i Ray-ban design), men her er det mye tech i smale rammer. Bokstavelig talt. Med mindre du har veldig lyst å se ut som Pierre Cadault fra Emily in Paris, så ta det helt med ro - disse brillene blir ikke tilgjengelig med det første.
11.
Pinterest har kommet med deres versjon av Metas Advantage+, bare at den heter Performance+. Originalt? Absolutt. Performance+ kan brukes på kampanjer for trafikk, konverteringer og katalogsalg og assisterer med målretting, budgivning og kreativ produksjon. En nyttig funksjon her er at systemet kan generere bakgrunn på produktene fra katalogen, men her må du jo også stole på at resultatet blir bra. Dette er en gjentagende utfordring med AI-kampanjer - det er vanskelig å vite hva de kan finne på 🥴
Heldigvis er det mulig å kontrollere enkelte elementer i Performance+ kampanjer og automatisere andre. Selv om Pinterest (som Meta) selv mener at full automatisering gir best resultater. Men ja - jeg anbefaler å holde et øye med ting.
12.
Og i tradisjonen tro kan ikke den ene sosiale medier plattformen gjøre noe uten at de andre skal gjøre det samme. TikTok har nylig lansert Smart+. Med Smart+ kampanjer kan du enkelt sette opp én AI-styrt kampanje hvor TikTok automatiserer hele prosessen – fra målretting og optimalisering til det kreative – for å levere riktig annonse til riktig person med maksimal performance.
Som annonsør trenger du altså bare å legge inn uttak til materiell, budsjett og målsetting, og så vil Smart+ automatisk lage eller velge det beste kreative uttak. Dette gjelder i første omgang for konverteringskampanjer.
Håper Snapchat lanserer noe liknende, men kaller det minus for å være litt badboi 🙃
13.
Instagram har laget en ny signaturlyd for Reels som vil dukke opp på slutten av alle Reels videoer som er lastet ned fra appen. (Du kjenner kanskje til Tiktok sin uten av du vet det). Lyden har ingen spesifkk funksjon, utover i merkevaresammenheng og for å understreke hvor videoen opprinnelig stammer fra.
Hør den her.
14.
Meta kommer med noen nye annonsemuligheter.
Image animation gjør det mulig å animere stillbildene dine. Ved hjelp av tekst prompts kan du legge til bevegelige elementer på bildene dine. Hva kvaliteten blir her er uvisst.
Video Expansion utvider din eksisterende video til flere formater, feks fra 1x1 til 9x16. Dersom dette fungerer på en god måte er det et veldig effektivt hjelpemiddel for å tilpasse innholdet til flere plasseringer.
Meta vil også gjøre det mulig å koble innhold fra influencere til "hero" plasseringen i en collection ads. Altså i annonsene hvor du viser frem produkter fra katalogen din, kan det ligge et bilde eller en video fra influencer profilen på toppen av annonsen - og både influenceren og merkevaren vil stå som avsender.
Apropos influencere så vil Meta også lansere et eget verktøy innad i ads manager kalt Partnership Ads Hub. Denne oversikten vil gjøre det enklere å holde i samarbeid med profiler.